• Act Svenska kyrkan
  • Illegala utflödet av pengar ett ökat problem under Coronapandemin i Afrika.

Illegala utflödet av pengar ett ökat problem under Coronapandemin i Afrika.

Gruvområde i Boksburg, Witwatersand där boende drabbas av utvinningsindustrin som får pengar att blöda ut ur landet. Foto: Susanna Henriksén

I samband med Coronapandemin har den redan tidigare stora skatteflykten från Afrika ökat. Act Svenska kyrkans partnerorganisationer hoppas kunna stärka arbetet mot det illegala utflödet av pengar från Afrika med hjälp av kampanjen ”Stop the Bleeding”.

Alternative Mining Indaba 2021 – the AMI revolution will never be muted!

Alternative Mining Indaba (AMI) genomfördes i februari 2021 för tolfte gången i rad – denna gång digitalt på grund av pandemin. AMI är en global mötesplats som arrangeras i Kapstaden för samtal om olika frågor kopplade till utvinningsindustrin. AMI är något av en framgångssaga för det civila samhället och deras outtröttliga arbete med att skapa uppmärksamhet och en röst för människor som påverkas av utvinningsindustrin.

Act Svenska kyrkans partner, Bench Marks Foundation (BMF) och Economic Justice Network (EJN), är två av de organisationer som startade AMI för tolv år sedan. Vid det första mötet 2010 hade man 350 deltagare från Afrika, Latinamerika och Europa, idag är antalet deltagare mångdubbelt fler – och med åren har det blivit en allt viktigare mötesplats dit exempelvis representanter från den Afrikanska Unionen (AU) och företagsvärlden kommer. Detta har resulterat i att AMI fungerar som en länk mellan myndigheter, utvinningsindustrin och utsatta, marginaliserade människor och samhällen som drabbats i spåren av gruvindustrin.

Under AMI förs bland annat direkta dialoger mellan representanter från utvinningsindustrin och från drabbade samhällen. Frågor om miljöpåverkan, situationen för människorättsförsvarare och frånvaron av dialog mellan gruvbolagen och människor som lever i eller nära de drabbade samhällena är några av de frågor som diskuteras. Det är också en mycket viktig plats för utbyte av erfarenheter, lärande, nätverksbyggande och solidaritet mellan människor och civilsamhällesorganisationer som arbetar med utvinningsfrågor.

Årets AMI ägnades till stor del åt Covid-19 situationen och hur man kan bygga motståndskraft och dämpa Covid-19 pandemins återverkningar. En av pandemins effekter i Afrika är att den har accelererat de redan stora illegala finansiella flödena (bland annat skatteflykt) från Afrika. För att uppmärksamma denna negativa utveckling återlanserades därför kampanjen ”Stop the Bleeding” under detta års AMI som hade temat ‘the AMI revolution will never be muted!’.

Gruvområde i Boksburg, Witwatersand. Foto: Susanna Henriksén

AFRODAD, en annan av Act Svenska kyrkans partnerorganisationer, är aktiv i kampanjen och hoppas att den ska vara ett verktyg för att stärka arbetet mot det illegala utflödet av pengar från Afrika.  AFRODAD menar att regeringarna måste prioritera arbetet med att spåra och återföra illegala finansiella flöden och att det civila samhället måste bredda kunskapen om detta område. – Det kräver inte bara insatser från ekonomer och jurister, utan även kunskap och arbete från exempelvis geologer och IT-experter.

Återhämtningen från pandemin kommer att ta många år och kräva enorma finansiella resurser. Covid-19 pandemin har utökat det finansiella gapet för både hälsovård och undervisning – områden som redan innan pandemin började var underfinansierade. Miljoner afrikaner har hamnat i extrem fattigdom till följd av ökad arbetslöshet i spåren av pandemin – och det finns inga resurser för att investera i sociala skyddsnät.

Till detta tillkommer även frågan om covidvaccin. Deltagarna på konferensen konstaterade: ”Afrika återfinns i slutet av kön för att få tillgång till vaccin eftersom vi inte har råd att konkurrera med rika länder”.  Arbetet går vidare efter AMI – och det brådskar.

Text: Susanna Henriksén