Matpaket med hjälp mot våld i hemmet för Sydafrikas kvinnor

Foto: Josefin Casteryd

Sydafrika har drabbats hårt av coronaviruset och över 40.000 människor har dött med covid-19. Samtidigt har landet varit nedstängt i månader för att hindra smittspridning. Det har drabbat kvinnor och barn hårt eftersom våld i nära relationer och könsrelaterat våld ökat kraftigt när familjer isolerats i hemmen.

Med matbrist och trångboddhet under pandemin så har våldet ökat. Lokala insatser med utdelning av matpaket lindrar nöden och når kvinnor som är utsatta för livsfara. Zanele Makombe arbetar för Act Svenska kyrkans partner på plats, ACT Umbumbano. Hon berättar att distributionen av matpaket fått en dubbel uppgift. Dels mättar maten hunger, dels ger det en inblick i familjernas liv och därmed en bild av om någon tycks fara illa. I matpaketen ligger information om vilken hjälp som finns att få för den som upplever våld i hemmet samt telefonnummer för nödhjälp.

Sydafrika är ett av världens mest våldsamma länder där kvinnor och flickor dagligen utsätts för övergrepp och där i snitt åtta kvinnor mördas varje dag. Utsattheten är stor. Coronapandemin har haft stora negativa konsekvenser för landets kvinnor. Utegångsförbud och nedstängning som ska vara ett skydd mot coronaviruset, blir en dödsfälla när ens partner är våldsam. I Sydafrika har det skapat en katastrofsituation som drabbar många kvinnor oerhört hårt.

Landets president Cyril Ramaphosa har beskrivit det ökade könsrelaterade våldet som en nationell nödsituation och har uppmanat aktörer från alla sociala instanser att engagera sig för att stoppa våldet mot kvinnor. Kvinnogrupper och aktörer från civilsamhället har dock efterfrågat mer konkret handling och mindre fina ord.

ACT Umbumbano i Sydafrika har sedan en tid tillbaka agerat paraplyorganisation för ett projekt som arbetar för att uppmärksamma och motverka könsrelaterat våld. Ett av målen är att skapa en starkare gemensam respons mot könsrelaterat våld från aktörer baserade på tro. Ett annat är att den religiösa sektorn ska bli en nyckelspelare i den nationella strategiska planen mot könsrelaterat våld.

Projektet arbetar bland annat med att öka medvetenheten om könsrelaterat våld och att mobilisera och använda det engagemang som redan finns i trosbaserade organisationer. Några av aktiviteterna i projektet handlar om att utbilda religiösa ledare samt att utbilda och stötta aktivister.

I mitten av januari höll president Ramaphosa ett tal till den sydafrikanska nationen för att tala om den allt svårare pandemisituationen i landet. I detta tal valde han att ta upp frågan om könsrelaterat våld som blivit ännu mer angelägen i samband med pandemin. Han berättade om det viktiga arbete som just religiösa ledare och trosbaserade aktivister gör för att stoppa könsrelaterat våld. En tydlig markering som visar att Act Svenska kyrkans arbete gör skillnad.

Tillsammans med Act Svenska kyrkan kan du bidra till att mätta familjer, motverka ökande våld mot kvinnor och barn och stödja människor att resa sig starkare efter pandemin. Tillsammans kan vi göra skillnad!

Ge en gåva till Act Svenska kyrkan