Rahmeh- en riktig skyddsängel

– Jag är Rahmeh. Mitt jobb är att skydda barn från faror i krig och på flykt. När jag ser ett barn le eller skratta fylls jag av en glädje som är större än något annat. Jag saknar min familj men fokuserar på att förbättra livet för andra.

Rahmeh Abo Aysheh. Foto: George Henton/IKON

Rahmeh Abo Aysheh är 29 år. Hennes titel är Handläggare för skyddsinsatser. Hon tvingades själv fly kriget i Syrien 2013 när alla universitetsstudenter började arresteras. Hennes familj är utspridd över olika länder i Europa och hon har inte träffat dem på mycket länge.

-Jag blir ledsen när jag pratar om det. Mina föräldrar och ena bror bor i Norge, min andra bror bor i Danmark och min syster i Turkiet. Vi blev alla tvungna att fly. Vårt hus är sönderbombat och jag kan inte återvända eller resa vidare någonstans just nu. Jag saknar Syrien och min familj så hemskt mycket.

Rahmeh kom hit till norra Irak 2017 och arbetar hos Act Svenska kyrkans lokala partner. Hennes jobb är att i humanitära insatser nå dem som lever i störst utsatthet, ofta kvinnor och barn. I Daratu, där Act Svenska kyrkans humanitära program och Rahmehs arbetsplats – centret Judy finns, lever människor från Syrien och irakiska medborgare som alla flytt från stridigheter.

Rahmeh som är både utbildad psykolog och länge arbetat i Turkiet som socialarbetare är fast besluten om att hon kan göra skillnad. Hon vet vad det innebär att ha flytt. Hon vet vad det innebär att sakna allt.

Men hon har ett jobb. Det har inte alla. Brist på utbildning eller sjukdom gör det svårt. Många människor som länge levt på flykt har fått dålig självkänsla och kan lida av hemska minnen och stress som orsakar sömnlöshet. Nu när barn tvingas vara hemma under pandemin blir det omöjligt för föräldrar att ta sig ut och söka jobb.

– Även om mitt fokus är barnen så brinner jag starkt för att öka välmåendet och självkänslan hos de vuxna. Mår de dåligt drabbar det så klart barnen. Allt hänger ihop.

Barn löper särskild risk

Foto: George Henton/IKON

Isolering och fattigdom ökar utsattheten och påverkar barn som redan upplevt stor otrygghet extra mycket.

– Barn här löper stora risker. Kvinnor och barn utsätts för alla möjliga sorter av könsrelaterat våld och riskerar att luras in i hemska arbetsförhållanden och barnarbete. Det vill jag förhindra.

Innan pandemin bestod Rahmehs arbetsdagar av hembesök hos de mest utsatta familjerna.

-Jag besöker och samtalar med dem om deras rättigheter och hur de får tillgång till dem. Jag ser till att de vet hur de skyddar sig mot faror som kan drabba deras barn. Vi arbetar med att ge människor verktyg att kunna stärka sin självkänsla så att de orkar och kan agera för sina egna liv. Exempelvis ger vi råd kring olika försörjningsmöjligheter och stöttar i att kunna bryta destruktiva mönster.

Nu, under pandemin har mycket av verksamhet fått ställa om till att bli digital så långt som möjligheter och resurser räcker.

– Det är svårare nu. Tidigare samlades barnen i grupper med mig på centret. Vi närmade oss alltid varandra genom lekar eller genom att rita och måla tillsammans. Vi pratade om vad de ritade och så småningom kunde barnen börja berätta om svåra saker de upplevt eller om något kändes dåligt hemma.

Rahmeh och Act Svenska kyrkans arbete har ett särskilt fokus på att hitta och arbeta med barn som löper särskild stor risk för att drabbas av våld eller hamna i utanförskap.

-Läget är verkligen allvarligt. Min största rädsla är att barnen helt tappar sin framtidstro, att de är rädda, ledsna, inte får någon utbildning, inte känner samhörighet med sin omgivning. Vi riskerar att få se hela generationer som växer upp otrygga, med minnen av våld och utan möjligheter att försörja sig.

Nu arbetar Rahmeh med att involvera lokalsamhället i att lokalisera särskild utsatthet och att bidra till gemensam förändring genom att bli aktiva i beslutsfattande. Det är en utmanande och krävande uppgift. Barnen träffar hon via mobiltelefon eller surfplattor som lånas ut till de som behöver.

-Det är verkligen vår största utmaning just nu. Att vi inte kan nå människor i lika stor utsträckning som tidigare. Men vi gör allt vi kan. Barnen har diskussionsgrupper, lektioner och lekstunder online och vi samordnar föräldrar i onlineträffar så de kan prata om sina utmaningar och behov och stötta varandra. Det ger goda resultat för mångas välmående och bryter känslan av ensamhet och otillräcklighet.

Av gemensam kraft

Act Svenska kyrkans program i Irak har som mål att stärka och säkra människors trygghet och framtid genom försörjning, psykologiskt välmående, utbildning, ökad social sammanhållning och ett gott föräldraskap. Men vi och våra partner på plats kan inte klara det själva. Vi behöver stöd från givare och engagerade i Sverige. Rahmeh är övertygad om resultatet av vår gemensamma kraft.

Min övertygelse är att om vi verkligen jobbar tillsammans kan vi rädda hopplösa situationer världen över och bygga trygga, välmående samhällen. Vi kan ge barnen sin glädje, barndom och framtid tillbaka.

Rahmeh Abo Aysheh

Act Svenska kyrkans insatser drivs av starka, kompetenta medmänniskor som Rahmeh. Människor som många gånger själva vet hur det är att ha det svårt.

– Jag delar min styrka med andra genom att sprida just hopp och när jag ser resultatet av vårt arbete ökar mitt eget.

Act Svenska kyrkan tackar Rahmeh och alla andra som är med och bidrar till vår vision om en rättvis värld och ett värdigt liv för alla.

Text: Sanna Bülow