Mens ska inte begränsa flickors frihet

Act Svenska kyrkan arbetar i Tanzania tillsammans med lokala krafter för att mens inte ska vara ett hinder i flickors och kvinnors liv. Idag missar många skolgång och tvingas till isolering under mensen.

Den mest effektiva folkhälsoinsats som finns är att behålla en flicka i skolan, något som äventyras om det inte finns möjligheter att vara i skolan vid mens. Act Svenska kyrkan arbetar på flera håll runt om i världen med att ändra attityder och bryta tabun kring bland annat mens. Foto: Magdalena Vogt

På Internationella mensdagen, 28 maj, uppmärksammar Act Svenska kyrkan en fråga som påverkar flickor och kvinnors möjlighet att åtnjuta sina mänskliga rättigheter. Mens leder idag tyvärr för många flickor och kvinnor till hälsoproblem på grund av att de saknar hygienartiklar eller rent vatten. Många flickor missar skolan när de har mens eftersom skolor ofta saknar rent vatten eller för att de helt enkel inte har råd med mensskydd.

Trots att 1,8 miljarder personer världen över får mens varje månad är det en fråga som ofta hanteras, om alls, i det fördolda på grund av tabun. Några som arbetar för att bryta tabun kring mens är Act Svenska kyrkans partnerorganisation, den Lutherska kyrkan i Tanzania. Genom sitt arbete når de ut till skolor för att prata med elever om menstruation. De utmanar tabun som finns kring mens – bland annat att flickor som har mens är smutsiga. De utbildar även om kroppens anatomi och vad som händer under puberteten.

– Genom att prata om mens kan man komma åt många frågor som rör kroppen, sexualitet och reproduktion. Det är en bra ingång för samtal med ungdomarna, berättar Nosim, som är socialarbetare vid den Lutherska kyrkan i Tanzania.

Sätt att kunna prata preventivmedel

Det finns även politiska dimensioner till varför den luterska kyrkan väljer att fokusera på just menshälsa när de besöker skolor. Det får nämligen inte ta upp frågor som rör exempelvis preventivmedel i skolorna. Men när de börjar prata om mens kommer även andra frågor upp.

-När vi har samtal med eleverna är det inte ovanligt att vi får frågor om preventivmedel. Då kan vi hänvisa eleverna vidare till de ungdomsvänliga hälsokliniker som vi bedriver. Där kan de få såväl rådgivning som tillgång till preventivmedel. På så vis kan vi öka ungas kunskap om sexuell reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR), samtidigt som vi navigerar den politiska och sociala kontext som vi verkar i, säger Nosim.

En av största utmaningarna när det kommer till menshälsa är enligt Nosim att ämnet fortfarande inte prioriteras tillräckligt högt. Varken av föräldrar, regeringen eller samhället i stort. Det prioriteras heller inte inom hushållsekonomin. Mensskydd kostar pengar, och de riskerar ofta att ses som mindre viktiga än exempelvis socker. Med vissa målgrupper – exempelvis tonårsmödrar – har Lutherska kyrkan delat ut menskoppar, vilket har inneburit en lägre ekonomisk börda för dem när de har mens eftersom menskoppen kan återanvändas.

Flickor stannar hemma

Nosim lyfter också utmaningen att flera skolor fortfarande inte har tillgång till vatten, vilket gör att många flickor stannar hemma när de har mens. Flickor stannar dessutom ofta hemma eftersom de är rädda att få mensfläckar på kläderna. Dessutom finns tabun om att flickor inte får träffa pojkar medan de har mens. Om de missar flera dagars undervisning i månaden riskerar de att hamna efter och till slut hoppa av skolan.

-Det sägs att den mest effektiva folkhälsoinsatsen som finns är att behålla en flicka i skolan, något som äventyras om det inte finns möjligheter att vara i skolan om de har mens. Ett viktigt steg för att kunna ändra attityder är att inte bara göra mens till en fråga som berör flickor och kvinnor, utan att i lika hög utsträckning involvera män och pojkar i arbetet, säger Nosim.

Act Svenska kyrkan kommer tillsammans med Lutherska kyrkan fortsätta att se till att denna fråga hamnar högt på dagordningen, så att mens inte blir ett hinder för flickor och kvinnor i deras liv.