Klimatförändringar slår hårt mot Sydsudan

Klimatförändringar slår hårt mot länder med dålig infrastruktur, svag statlig struktur och där en stor del av befolkningen lever på gränsen till hungersnöd. De negativa konsekvenserna av klimatförändringarna kommer därför att slå allt hårdare mot Sydsudan och dess befolkning.

Paul Jeffrey IKON
Foto: Paul Jeffrey, IKON, Sydsudan 12 april 2017.

När skördetiden blir kort så ökar risken för att svält ska bryta ut i vår by. Det är en stress jag bär med mig varje dag. Jag önskar att all kunde förstå risken med klimatförändringarna och att vi slutade skövla skogen som behövs för att förhindra torkan.

Sande Sabina Aber, Lohomit, Sydsudan 2021

Sydsudan har under senare år drabbats allt värre av översvämningar. En del förorsakade av en alltmer utbredd skövling av skog vilket förvärrats den senaste tiden på grund av konflikter och oroligheter, andra av den globala klimatförändringen.

Sydsudan tillsammans med länder som Syrien och Mali brukar beskrivas som några av de länder där klimatförändringarna har bidragit till ökad konflikt. I Sydsudan är det torkan som breder ut sig på områden där boskapsskötande delar av befolkningen håller till. I sökande efter ny betesmark rör de sig mot bördiga jordbruksområden och kommer då i konflikt med den bofasta befolkningen som brukar jorden. Boskapsskötare och jordbrukare ställs därmed mot varandra i konkurrensen om mark.  I ett land präglat av konflikter med stor vapentillgång slutar kampen alltför ofta mycket våldsamt.

Kvinnor och flickor drabbas värst av klimatförändringarna

Våra partnerorganisationer i Sydsudan arbetar med att öka kunskapen om klimatförändringar, alternativa jordbruksmetoder och klimat- och miljökunskap. Jämställdhet är en viktig komponent för att öka möjligheterna till en mer klimatvänlig framtid. Unga och kvinnor är den del av befolkningen som är mest öppna till att förändra sitt beteende och uttrycker oro för klimatförändringarna. Kvinnor och flickor är också de som drabbas värst av klimatförändringarna, i och med att risken för sexuellt våld ökar då de måste hämta vatten allt längre från hemmet, samtidigt som det blir svårare att få grödor för att sälja på marknaderna.

Våra partner i Sydsudan kan inte arbeta ensamma då klimatförändringarna är globala. För att lösa dem behövs ett globalt ansvar för att minska utsläppen och ge mer stöd till klimatåtgärder.

Tillsammans skapar vi rättvisa

Vår Pan-afrikanska partnerorganisation All Africa Conference of Churches (AACC) meddelar i ett uttalande efter ett inter-religiöst rundabordssamtal inför COP26 att de och andra trosbaserade aktörer ska verka för teologisk reflektion kring miljö och klimat och att diakonin ska genomsyras av det. Religiösa aktörer måste mobilisera resurser för gemensamma initiativ som svarar mot den humanitära kris som klimatförändringarna orsakar.

Genom ACT Forum i Sydsudan samlas information och vittnesbörd in om klimatförändringarna och blir underlag till det påverkansarbete som ACT Forum bedriver via ACT-alliansens kontor i Nairobi, och vidare till Genève och New York. Act Svenska kyrkans medlemskap i ACT-alliansen bidrar till att röster från Sydsudan, som från Sande Sabina Aber, når ut för att påverka makthavare att göra mer för klimaträttvisa.

Klimatförändringar slår hårt mot länder med dålig infrastruktur, svag statlig struktur och där en stor del av befolkningen hela tiden lever på gränsen till hungersnöd. De negativa konsekvenserna av klimatförändringarna kommer därför att slå allt hårdare mot Sydsudan och dess befolkning.

Vi drabbas alla av klimatförändringarna och vissa värre än andra, men tillsammans uppnår vi förändring, tillsammans är vi starkare och tillsammans skapar vi rättvisa.

Text: Peter Svensson, Sofia Olsson och Akseli Laurila

Här kan du skriva under Act Svenska kyrkans digitala namninsamling inför klimatmötet COP26, i Glasgow. Var med och höj rösten för ambitiösa klimatåtaganden som tar klimatnödläget på allvar!