Siye Yonas skapar förändring

Att fly från sitt hem är att få sitt liv slaget i spillror och förlora sin trygghet. Det är idag en verklighet för cirka 82,4 miljoner människor som har tvingats lämna sina hem på flykt undan krig, förtryck och naturkatastrofer.

Bild på Siye Yonas när han delar ut köksutrustning till en kvinna i Tigrayregionen.
Siye Yonas deltar i utdelningen av köksutrustning till internflyktingar i Tigrayregionen. Foto: Sophia Gebreyes/LWF

Siye Yonas är en av de som har tvingats lämna sitt hem. När strider bröt ut i hans hemstad Adwa, som ligger i Tigrayregionen i norra Etiopien, tvingades han fly tillsammans med sin bror och sin fru.

Striderna som är mest intensiva utanför städerna har pågått i Tigrayregionen sedan i höstas och har tvingat fler än två miljoner människor att fly från sina hem. Efter stora prövningar och många dagars vandring lyckades dock Siye till slut, nå staden Mekelle, dit många söker sig för att komma undan striderna.

Under flykten hade Siye kommit ifrån sin fru Asqual och sin bror. Efter några månader kunde de till slut återförenas, men många internflyktingar letar fortfarande efter sina anhöriga då kommunikationen i Mekelle inte fungerar särskilt bra.

Siye, som är utbildad idrottstränare, leder idag en grupp som tillsammans arbetar för att hjälpa andra på flykt att hitta sina anhöriga, skapa försörjning och bygga en ny tillvaro. Det är viktigt för alla, även människor som lever på flykt, att själva kunna påverka, hitta ett sammanhang och organisera sig med sina medmänniskor för att skapa förändring. Det ger stryka och framtidstro.

Akut matbrist i Tigrayregionen

Tack vare att lokalbefolkningen i Mekelle delar med sig trots en akut matbrist, har de människor som flytt hit kunnat överleva. Men situationen är allvarlig, FN rapporterar att fler än 350 000 människor svälter och regnperioden innebär problem för matleveranser och transporter. Insatser för att ge alla tillgång till mat, vatten, sanitet och tak över huvudet pågår. Det ger hopp, men behoven är stora.

Act Svenska kyrkans samarbetspartner arbetar för att säkra tillgången till vatten i ett nytt flyktingläger som nu etableras för de människor som är på flykt, genom att bygga solenergidrivna vattensystem som möjliggör en hållbar hygien och vattentillgång.

Din gåva till Act Svenska kyrkan gör skillnad i en akut kris och stödjer människor och deras egen kapacitet. Mat, skydd och rent vatten behövs. Det räddar liv!

Marina Kalisky
Senior programhandläggare