Klimaträttvisa enda vägen att nå varaktig fred

I över 30 år har miljöcentret The Environmental Education Center (EEC), som startades på initiativ av den lutherska kyrkan och stöttas av Act Svenska kyrkan, arbetat för att öka miljömedvetenheten hos det palestinska folket.

Simon Awad, direktor på EEC och en eldsjäl för klimaträttvisa. Foto: EEC

I Beit Jala i Palestina växer vindruvor, träd och andra växter av arter som är på väg att försvinna . Miljöcentret EEC är en oväntad kontrast i ett område som präglas av konflikter och krig. .

– Vi har många syften med vårt arbete, berättar Simon Awad direktor på centret och en riktig eldsjäl . Förutom att arbeta för miljön och den biologiska mångfalden så är vårat mål att skapa förutsättningar för långsiktig fred. Och för att uppnå fred krävs klimaträttvisa.

,Klimaträttvisa innebär, förklarar Simon, att alla människor får samma rätt till naturresurser, näringsrika livsmedel, rent vatten och hållbar försörjning.

– Vi vill göra fredligt motstånd mot den israeliska ockupationen, säger han. Vi vill bygga fred genom att hjälpa människor att förstå problemen omkring dem och ge dem verktyg att ändra på sådant de tycker är fel i samhället.

Den grönskande trädgården lockar till sig mycket fåglar. Från träpaviljongen kan elever på EEC studera fåglar och annat djurliv på nära håll. Foto: Simon Awad/EEC

Militära konflikter har stått i vägen för klimatarbetet i landet, trots att klimatrelaterade katastrofer utgör en allt större fara för folket i Palestina. Många gamla vattenkällor har blivit förorenade eller torkat ut. Muren som går genom Västbanken hindrar inte bara rörelseutrymmet för palestinier, utan den begränsar också vilda djurs naturliga vandringsvägar till parningsområden. I takt med att situationen förvärras är utbildning om miljö och aktivism avgörande för att bevara och skydda hotade områden. Först när det finns rättvisa i landet kommer det att finnas möjligheter att arbeta för fred, menar Simon.

The Environmental Education Center strävar efter att skapa en tillflyktsort för människor där de kan träffas, dela idéer, tänka kreativt och uttrycka sig. EEC samlar människor i konferenser, workshops och föreläsningar om de problem världen står inför och hur man kan bekämpa dem på ett fredligt och konstruktivt sätt.

Simon anser att det första steget mot att bygga en fredlig, hållbar och varaktig värld är att skapa en gemenskap och en gemensam kunskapsgrund för ett mer hållbart samhälle. Detta kan vara svårt i ett område som är så ärrat av politisk kamp och våldsamheter. Samtidigt är den här delen av världen en plats där klimatsituationen nu mycket snabbt blir alltmer kritisk.

– Jag tror att vi skulle kunna göra fantastiska saker om vi gick samman från alla trosriktningar för att arbeta med klimatfrågorna, säger Simon. Särskilt här i vår region. Alla de religiösa ledarna är högt respekterade och ett ord från dem lyssnar människor på.

Till ECC bjuds företrädare för alla de olika religionerna in för gemensamma workshops. I början var de ofta skeptiska till varför de skulle vara med. Men Simon och hans kolleger lyckades förklara att allt handlar om att värna skapelsen.

– Om vi bryr oss om den skapelse Gud har gett oss så är det helt nödvändigt att vi tar ansvar för att bevara den för våra barn, menar Simon.

Genom att försöka väcka en känsla av personligt ansvar för landet så hoppas Simon att människor blir mer villiga att skapa miljövänliga förändringar i den egna vardagen. Dessa förändringar är avgörande för att bevara och förbättra landets långsiktiga ekonomiska stabilitet men de är också viktiga för varje människa. Utan tillgång till grundläggande mänskliga rättigheter, till exempel rent vatten, kommer palestinierna inte att kunna driva på om fred och rättvisa.

Grönskan på skolan är en välbehövlig lunga i det torra mellanösternlandskapet. Foto: Simon Awad/EEC

Samtidigt som Simon arbetar med den lokala omställningen inser han att det även behövs globala förändringar och han hoppas på att få se sådana på klimattoppmötet COP26 i Glasgow i november.

– Jag hoppas på en politisk atmosfär där ledarna kan komma med hopp. Vi måste alla kunna leva här på jorden och jag tror att många av oss bor på platser som snart kommer ligga under vattenytan. Många andra kommer inte kunna bo kvar i sina hemområden på grund av torka. Både hunger och fattigdom ökar. Om ledarna verkligen vill ha hållbarhet så måste de arbeta för klimaträttvisa, avslutar Simon.

Tillsammans med kyrkor över hela världen och människor som Simon arbetar Act Svenska kyrkan med att skapa opinion inför det globala klimattoppmötet. Världens ledare måste våga fatta de beslut som krävs för att morgondagens barn och barnbarn ska få leva i en hållbar värld.

En värld med rättvisa och fred skulle inte bara gagna befolkningen i nuvarande konfliktzoner, utan även ekosystemet och därmed hela jorden och dess befolkning. För att människor ska orka kämpa för fred så krävs klimaträttvisa. Agera du också.

Skriv under namninsamlingen