Barnäktenskap – en tradition att bryta

Barnäktenskap är en allt oftare förekommande verklighet för flickor på flykt. I Irak arbetar Act Svenska kyrkan på flera sätt med att förhindra barnäktenskap och med att förebygga de problem och orsaker som ligger bakom att barn gifts bort.

Foto: George Henton/IKON

Att riskerna för barn i socioekonomiskt utsatta grupper är många, känner de flesta i Sverige till. Men att en av de riskerna, på flera håll i världen, är barnäktenskap och vad det faktiskt innebär för barnet, kan vara svårt att ta in. Studier från bland annat FN-organ visar att störst är risken att drabbas av övergrepp och tvångsgifte för barn på flykt. Allra störst är risken om du är flicka.

Många har tvingats fly igen och igen

I Irak lever tusentals syriska flickor i flyktingläger och på boplatser runt flertalet städer. I omgivningarna runt staden Erbil bor familjer som sedan länge varit på flykt. Många av dem har tvingats fly igen och igen. Många av dem bär på fruktansvärda upplevelser och förluster. Upplevelser som kan leda till stressreaktioner som sömnlöshet, frustration, depression. Levnadsförhållandena är svåra och har under pandemin försvårats ytterligare. Möjligheten att som förälder kunna försörja och skydda sina barn och samtidigt räcka till känslomässigt för barnens behov och utveckling är, för många, kraftigt begränsad.

– Barn här löper stora risker, både på grund av det de upplevt under krig, under flykten och också på grund av hur deras livssituation ser ut nu. Kvinnor och barn här utsätts för alla möjliga olika sorter av könsrelaterat våld och riskerar att luras in i hemska arbetsförhållanden, barnarbete och barnäktenskap. Därför vet jag att mitt jobb gör skillnad.

Det här berättar Rahmeh Abo Aysheh, 29 år och handläggare för skyddsinsatser hos Act Svenska kyrkans lokala partner i Irak. Rahmeh tvingades själv fly från Syrien som ung vuxen och hon brinner särskilt för barn på flykt.

Rahmeh Abo Aysheh. Foto: George Henton/IKON

Rahmeh och Act Svenska kyrkan fokuserar på de barn som löper särskild risk. Vi lokaliserar barn med familjer där det finns psykisk ohälsa, familjer med bara en förälder, familjer med extra ekonomisk utsatthet och barn som visar tecken på exempelvis posttraumatisk stressymptom.

– Barnen bjuds in till vårt öppna center. Där delar vi in dem i åldersanpassade grupper. Vi närmar oss varandra genom att måla och leka. Sakta men säkert vågar barnen börja anförtro sig till mig och berätta om saker känns fel eller oroande hemma. Vi ser barnen och både de och deras föräldrar vet att vi följer dem. Det minskar riskerna för att barn ska försvinna eller utsättas för sånt som barn inte ska behöva uppleva.

Skadliga normer förstör liv

Runt om i Mellanöstern existerar fortfarande seden med barnäktenskap. Flickor så unga som 10-12 år gifts bort. Flickor ännu yngre är förlovade. Männen de gifts bort med är i regel mycket äldre. Orsakerna till att allt fler flickor gifts bort är många. Föräldrar gifter bort sina flickor för att flickorna ska få ökad försörjning, komma ut ur flyktingläger, få ökat skydd från exempelvis övergrepp eller undkomma tvångsgifte med medlemmar i väpnade grupper, eller för att återställa familjens heder om flickan våldtagits eller anklagats för att ha haft sexuell relation.

När en flicka gifts bort övertar mannen föräldrarnas rätt att bestämma över henne eftersom hon anses vara hans egendom. Många flickor fråntas kontakt med sina vänner och familj, rätten att fortsätta sin skolgång och har små eller inga möjligheter till skilsmässa.

Traditionen att gifta bort flickor bygger på kvinnofientliga normer som fråntar flickor och kvinnor rätten till sin kropp och sitt liv. Tvångsäktenskap och barnäktenskap innebär per automatik ett sexuellt våld. Konsekvenserna är många och allvarliga. Global statistik visar att den vanligaste dödsorsaken för flickor mellan 15-19 år är svåra förlossningar. När barn blir gravida är farorna många och tragiska inte minst för de barn som föds av barn.

Det är hög tid att bryta skadliga traditioner.

Verktyg för förändring

– Mitt jobb innebär att jag skyddar både barn och vuxna genom att minska deras sårbarhet och ge dem ökad kunskap. Jag besöker och samtalar med dem om deras rättigheter och hur de får tillgång till dem. Jag ser till att föräldrar vet hur de skyddar sig mot faror och risker som kan drabba deras barn. Vi arbetar för att stärka deras välmående och ger verktyg för dem att kunna stärka sin självkänsla. Exempelvis ger vi råd kring olika försörjningsmöjligheter och stöttar dem i att kunna bryta destruktiva mönster. Läget är verkligen allvarligt.

Barnen träffar hon under pandemin via mobiltelefon eller surfplattor som lånas ut till de som behöver. Särskilt för flickor kan detta vara den enda livlinan.

Nu arbetar Rahmeh genom att involvera hela lokalsamhället i att lokalisera särskild utsatthet. Det behövs för att vi inte ska missa flickor och familjer som riskerar skadliga eller destruktiva lösningar på sin situation. Act Svenska kyrkan arbetar också med att utmana förtryckande normer och stöttar dem som vill skapa en förändring. En utmaning men också möjlighet är att få fler att bidra till gemensam förändring genom att vara aktiva i olika beslutsfattande.

Min övertygelse är att om vi verkligen jobbar tillsammans kan vi rädda hopplösa situationer världen över och bygga trygga, välmående samhällen, exempelvis här i Irak. Vi kan ge barnen sin glädje, barndom och framtid tillbaka

Rahmeh Abo Aysheh

Text: Sanna Bülow

Tillsammans med tusentals engagerade och med lokala partner runtom i världen arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt med att motverka strukturella orsaker till tvångsäktenskap.

Varje flicka har rätt till sin egen kropp och sin egen framtid. Var med du också!

Ge en gåva till Act Svenska kyrkan.