Tanzania lyfter äntligen skolförbudet för gravida flickor

Äntligen får flickor som blivit gravida komma tillbaka till skolan i Tanzania. Tanzanias regering har valt att ta bort förbudet om att gravida flickor inte får avsluta sin skolgång. Omkring 55 000 flickor uppskattas ha fått lämna skolan sista årtiondet på grund av att de blivit gravida. Att förbudet tas bort innebär att många flickor får en andra chans att nå sina drömmar.

Pendos 16 åriga syster blev oönskat gravid för två år sedan och behövde då sluta skolan. Fram till den här veckan var det inte säkert att Pendos syster skulle kunna komma tillbaka ens efter graviditeten.  Men nu har förbudet i Tanzania äntligen hävts efter påtryckningar från världssamfundet och lokala och globala civilsamhället, bland annat Act Svenska kyrkan och våra lokala partner.

Foto: Kerstin Bergeå

Äntligen får flickor som blivit gravida komma tillbaka till skolan i Tanzania

Förbudet kom först till på 1960-talet men upprätthölls och kommunicerades framför allt starkt av den tidigare presidenten John Magufuli, som oväntat dog i mars i år. I praktiken tog det sig uttryck på olika sätt med allt från obligatoriska graviditetstester i skolan till hot om stränga straff för de pojkar som gjort flickor gravida, till att på flera håll inte få återvända efter graviditeten. Enligt organisationen Centre for Reproductive rights uppskattas 55 000 flickor ha fått lämna skolan sista årtiondet, på grund av att de blivit gravida. Syftet med dessa stränga straff var att få ner antalet tonårsgraviditeter. Men det resulterade istället i att tusentals ungdomar har gått miste om sin utbildning, något som också förstärkts under skolstängningar under Coronapandemin.

Act Svenska kyrkan har drivit en progressiv agenda

Act Svenska kyrkans partnerorganisationer har under flera år, tvärt emot rådande politiker, drivit en progressiv agenda. Lutherska kyrkan och kristna rådet i Tanzania har under de senaste åren vädjat till regeringen om att ta bort förbudet. När Tanzania fick sin första kvinnliga president i mars öppnades dörren på glänt för en möjlig förändring, säger Clotilda Ndezi, ansvarig för kristna rådets påverkansarbete i Tanzania. Kristna rådet bjöd i juni in den nya presidenten Samia Suluhu och bad henne att lyssna på de religiösa ledarna om att ta bort förbudet. Clotilda upplevde att presidenten hade en öppenhet och att hon lyssnade. Partnerorganisationer har också lyft att den nya presidenten även har visat mer öppenhet för internationell samverkan. Tanzania var nyligen uppe för översyn i FNs Universal Periodic Review (UPR), FN:s råd för mänskliga rättigheter. Det internationella trycket genom denna allmänna granskning av situationen för de mänskliga rättigheterna i medlemsstater kan också vara en orsak till varför förbudet lyfts just nu.

Foto: Kerstin Bergeå

En glädjande nyhet för flickor i Tanzania

Den glädjande nyheten att förbudet slopas tillkännagavs av Joyce Ndalichako i onsdags. I Karagwe i nordvästra Tanzania drivs ett projekt för att stärka unga flickor och pojkars rätt till sexuella rättigheter och hälsa. Linda Mambo som arbetar i projektet sa följande om nyheten:

– Detta är en lättnad för de unga flickorna. De flesta flickor som blir gravida som tonåringar har blivit behandlade illa, inte bara av sina familjer utan också av samhället. Det anses ha dragit skam över familjen och folk glömmer helt under vilka omständigheter hon kan ha blivit gravid. Vissa har blivit gravida av våldtäkter, ibland av släktingar. Andra har helt enkelt inte kunskapen om hur kroppen fungerar och hur man skyddar sig. Med regeringens nya synsätt kommer det att betyda mycket för flickorna i Karagwe, det ger dem nu en andra chans att nå sina drömmar.

Partner i Tanzania fortsätter att, i ett klimat av minskat utrymme, fokusera och lyfta vikten av sexuella och reproduktiva rättigheter och hälsa.  Nu senast i november samlades religiösa ledare för att påverka ett kommande lagförslag, ”The SRHR-bill”, som kan komma att antas av medlemsländerna inom ramen för East African Community där Tanzania med fem andra länder i östra Afrika ingår. Lutherska Kyrkan i Tanzania, ELCT, har varit en av de engagerade som argumenterat inför beslutsfattare om varför de bör anta detta lagförslag. Paul Mmbando ansvarig på dess SRHR-program uttryckte sin glädje över nyheten om det slopade förbudet och sa att denna omsvängning visar att förändring är möjlig och ger dem kraft att fortsätta och påtala orättvisor.

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan för mer rättvisa samhällen, där flickor och kvinnor kan göra sina egna val i livet. Tillsammans kan vi göra skillnad. Din gåva gör det möjligt!

Swisha din gåva till julinsamlingen: 900 1223

Läs mer och ge en gåva.