• Act Svenska kyrkan
  • Waad ger kvinnor möjlighet att göra sina röster hörda i Palestina

Waad ger kvinnor möjlighet att göra sina röster hörda i Palestina

Waad Azzam Abu Daher bor i Birin på Västbanken och har blivit invald i byrådet som första kvinna någonsin. Foto: privat

Waad Azzam Abu Daher har brutit en stark tradition. Hon har nyligen blivit invald i byrådet som den första kvinna någonsin. Kvinnor i hela världen är underrepresenterade i beslutsfattande i den politiska sfären, i civilsamhället och i näringslivet. Genom Act Svenska kyrkans initiativ Local to Global får människor själva makten att formulera sina behov och komma fram till lösningar.

Bryt en tradition – för alla flickors rätt till ett värdigt liv. Var ska man börja, i ett land där flickor och kvinnor enligt tradition inte hörs?

Waad Azzam Abu Daher har brutit en stark tradition. Hon är 30 år gammal och bor i samhället Birin på södra Västbanken. Hon har nyligen blivit invald i byrådet som den första kvinna någonsin.

– ­Som kvinna måste man vara modig för att göra något sådant här. Det är svårt att sätta sig upp mot män och jag har mött mycket motstånd. Det fanns stunder då jag tvivlade på mig själv, men jag bestämde mig för att fortsätta kämpa, berättar Waad.

Kvinnor i hela världen är underrepresenterade i beslutsfattande i den politiska sfären, i civilsamhället och i näringslivet.  Att ha politisk representation är en mänsklig rättighet. Att kvinnor representeras i beslutsfattande är inte bara en viktig fråga i sig. Det har dessutom visat sig att det ofta leder till minskat våld i hemmet och bättre förutsättningar för både flickor och pojkar att få gå i skolan.  Hela samhällen vinner på att kvinnor är delaktiga där besluten fattas.

Västbanken 2007

Tydliga könsroller och traditioner

I Palestina råder tydliga könsroller och traditioner som håller fast kvinnor i ett underläge och som gör att kvinnor inte representeras i tillräcklig utsträckning. En majoritet av palestinier anser att en kvinnas främsta roll är att ta hand om hemmet. En vanligt förekommande föreställning är att kvinnor inte passar som ledare. Våld i hemmet är vanligt förekommande och i viss mån accepterat.

Waad berätta hur det kom sig att hon ställde upp i valet till sitt lokala råd. Hon beskriver hur de andra kvinnorna i samhället var det största stödet

– De behövde någon som kunde representera dem. De behövde att någon gjorde deras röster hörda, säger Waad.

Waad berättar att hennes främsta mål med sin nya position är att skapa en trygg plats för kvinnor att träffas i Birin där de kan diskutera sådant som är viktigt för dom. Hon beskriver hur hon vill att alla flickor och kvinnor ska få sina röster hörda.

Act Svenska kyrkans arbete med Local to Global

Waads väg till byrådet går via den kommitté som bildades i samband med att metoden Local to Global introducerades i samhället. Local to Global utgår från initiativ från samhället. När människor själva får makten att formulera sina behov, att komma fram till lösningar och på så sätt förändra sin egen situation, görs det på ett mycket bättre sätt än vad en organisation eller annan extern aktör hade kunnat åstadkomma. För att identifiera behov och lösningar inrättas lokala kommittéer som utgörs av människor som bor i samhället. Act Svenska kyrkan stöttar arbetet med Local to Global i Palestina och Birin är ett av de samhällen på Västbanken där metoden används. Waad beskriver att hon genom sitt engagemang i kommittén fått ett mycket starkare självförtroende och en ny syn på vad hon kan åstadkomma i sitt liv.

Waad har brutit en starkt rotad tradition och genom att göra det har hon gett plats åt hoppet. Hon ger flickor och kvinnor i sitt samhälle hopp om att de kan leva ett liv där deras röster hörs och räknas. Tillsammans med palestinska och internationella organisationer fortsätter Act Svenska kyrkan att stötta arbetet för att flickor och kvinnor ska kunna ta makten över sina liv.

Tillsammans kan vi göra skillnad!

Malin Andrén – programsamordnare