Tänd ett ljus för ett nådens år

Det är uppenbart och smärtsamt att vi som mänsklighet befinner oss i två parallella och existentiella kriser samtidigt, pandemin och klimatkrisen. Nu är vi många som längtar efter en nystart och hoppas på att få möta ett nådens år. Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan, reflekterar inför 2022.

Kyrkoåret Kyndelsmässodagen eller jungfru Marie kyrkogångsdag Rubrik: Uppenbarelsens ljus

Vi har upplevt det andra året av pandemin, med hundratusentals döda och fortsatta nedstängningar i världen. I ett land som Sydafrika har pandemin lett till 33 % arbetslöshet och oerhörd frustration, där många också börjar tappa tilltron till demokratin. Under pandemin har övergrepp mot kvinnor, barn och HBTQ-personer ökat kraftigt, en utveckling som kommit att kallas för skuggpandemin. Det har inneburit enorma globala bakslag för kvinnors och flickors rättigheter. Den ojämna tillgången till vaccin inom och mellan länder, liksom utbredd misstro mot vaccinet, gör att pandemin och dess konsekvenser kan sträcka sig flera år framåt.

Det här året har också tydliggjort att klimatförändringarna drabbar alla människor oavsett var vi bor i världen. Sommarens översvämningar i Europa och Kina, torkan och värmerekorden i Kanada, orkanerna över Karibien och Filippinerna visar vad som står på spel. Insikten finns nu hos i stort sett alla politiska ledare, men modet och viljan att ta språnget är ännu inte där, trots överenskommelser på klimattoppmötet COP26. 1,5 graders målet flämtar som en svag puls.

Men det är ännu inte kört. Vi kan ännu påverka utvecklingen åt rätt håll. Och vi på Act Svenska kyrkan bidrar i det arbetet. Både vid globala klimatförhandlingar och i det lokala hållbarhetsarbetet.

Nu i mellandagarna, tiden mellan julens budskap om Jesusbarnets födelse och det nya året, finns tid att hitta det inre lugnet mitt i stressen. Vi får vila i Guds kärlek och be om kraft att att inte väja för det svåra. Insikten att vi hör ihop med alla människor i världen. Att när en lem lider, så lider hela kroppen. Vi är en enda kropp, en enda mänsklighet i Kristus. För det tänder vi våra ljus. Hoppet ska lysa i mörkret.

Vi tänder hoppets ljus för människor i hela världen som vågar bryta mot omänskliga traditioner och som står upp för mänskliga rättigheter och rättvisa, även när det är farligt och svårt. De som försöker ta itu med mäns våld mot kvinnor, de som arbetar med unga kvinnor för att de inte ska giftas bort mot sin vilja, inte tvingas till könsstympning. De behöver verkligen våra böner, vårt stöd och vårt hopp.

Vi påverkar varandra och behöver varandra. Pandemin, skuggpandemin och klimatkrisen påminner oss om att det finns inget här och där, det finns bara en mänsklighet, en jord och en världsvid kyrka, som är kallad att tjäna världen så att Kristi kärlek och sanning får råda

Vi ska vara modiga nog att se sanningen, inte bara sanningen om vad som behöver hända i världen, utan vad som behöver hända i oss själva, i våra kyrkor och i våra egna organisationer. Så låt oss vara modiga och se ljuset. Låt oss omsätta vår tro och hopp i handling.

Erik Lysén, Chef Act Svenska kyrkan