Augusta Victoria-sjukhusets vård når fram trots pandemi och krig

Under 2021 har Augusta Victoria-sjukhuset i Jerusalem mött både krig och pandemi. Trots det har sjukhuset kunnat fortsätta kämpa för varje människas rätt till sjukvård. Tack för ditt stöd!

Augusta Viktoria-sjukhuset ligger på Olivberget i Östra Jerusalem. Dit kommer patienter från hela Palestina för att få avancerad vård, speciellt inom området diabetes och cancer. Förutom vården som kan ges på Olivberget har sjukhuset mobila enheter som når människor i Palestina, samt utbildar vårdpersonal som kan jobba på andra vårdenheter.

Lastbil med pallar som det ligger mediciner på
Leverans av medicin. Foto: Ain Media

Stora behov av tillgänglig sjukvård

Augusta Victoria-sjukhuset är en viktig plats för palestinsk sjukvård och har fortsatt att vara det under 2021. Tillgången till sjukvård är begränsad på Västbanken och i Gaza. Antal sjukhus är för få och människors rörelsefrihet är begränsad. Trots pandemi och våldsamma upptrappningar under 2021 har sjukhuset fortsatt sin verksamhet och gett vård åt svårt sjuka patienter utan att utsätta dem för risker. Sjukhuset var det första i Palestina att få utföra covid-tester och vaccinera både sin egen personal och andra.

Krig och upptrappningar under våren

I början av maj trappade oroligheterna i området upp i och med attacken på Al-Aqsa moskén i Jerusalem. Augusta Victoria-sjukhuset satte då upp ett temporärt triage för att kunna behandla de personer som skadades. Striderna som sedan följde i Gaza beskrivs som de blodigaste sedan Gazakriget för 7 år sedan. Eftersom elförsörjningen slogs ut i perioder och många viktiga samhällsbyggnader raserades försvårades vården.

Kvinna kontrollerar leverans av medicin
Medicinutdelning i Gaza. Foto: Ain Media

När kriget i Gaza blossade upp i maj och juni 2021 initierade Augusta Victoria-sjukhuset en humanitär insats för att bistå människorna i Gaza med livsviktig cancervård. Som en följd av både pandemin och de omfattande bombräderna hamnade cancerpatienter långt ner på listan av prioriterade patienter. Act Svenska kyrkan startade då en akutinsamling och bidrog med 790 000 SEK till insatsen. Israeliska myndigheter gav dock inga tillstånd till palestinska läkare och annan personal att resa in i Gaza, så pengarna användes till läkemedel som en av sjukhusets partnerorganisationer i Gaza kunde ta emot och distribuera.

Transport till patienter som inte själva kan ta sig till sjukhus

Pandemin och oroligheterna har gjort det svårare för patienter att ta sig till Augusta Victoria-sjukhuset. Därför har arbetet med att ordna boende och transport från Gaza åt patienter och föräldrar till barn som behöver vård varit viktigt. Väl på plats på sjukhuset erbjuds de även psykosocialt stöd.

Augusta Victoria-sjukhuset har under 2021 visat hur viktiga de är för sjukvården på Västbanken och i Gaza. Trots krig och pandemi har sjukhuset fortsatt med sitt livsviktiga arbete.

Bild som länkar vidare till formulär för att bli månadsgivare
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan