Framgång för kvinnors rättigheter i Egypten

Coronapandemin har slagit hårt mot Egypten. Samhällets nedstängning har fått stora ekonomiska konsekvenser och antalet personer som lever under fattigdomsgränsen har ökat. Act Svenska kyrkans partner BLESS arbetar med att stärka lokalsamhällen och stå upp för kvinnors rättigheter. Tillsammans kan vi göra skillnad!

En av Act Svenska kyrkans samarbetspartner i Egypten är den koptisk-ortodoxa kyrkan och projektet BLESS. Genom BLESS når kyrkan ut med stöd till samhällen och personer som inte nås av den egyptiska statens stöd. BLESS stärker lokalsamhällen som genom byutvecklingskommittéer själva bedömer vilka behov de har. Genom att arbeta tillsammans stärks samhället och motståndskraften.

När byar går samman föds kreativitet

För invånarna i byn El Shanaina är jordbruket väldigt viktigt. Genom BLESS har man under 2021 fått möjlighet att själva utveckla nya jordbruksmaskiner som passar för de lokala behoven. En ny manuell såddmaskin och en maskin som skalar majs är resultatet. Majsskalarmaskinen utvecklades av en kvinna i byn som genom det inte bara förbättrade böndernas situation utan även utmanade mäns monopol inom arbetsområdet och därmed förändrade marknaden. Att stärka samarbetet i lokalsamhällen leder till långsiktig hållbarhet och motståndskraft.

I El Shanaina har byborna själva utvecklat en såmaskin som passar det lokala jordbruket. Foto: Jacob Hyving

Omställning under pandemin

Stärkta lokalsamhällen står bättre emot kriser. Det har varit tydligt under coronapandemin. Trots det har pandemin slagit hårt mot befolkningen i Egypten och antalet personer som lever under fattigdomsgränsen har ökat. Speciellt drabbade är personer som redan innan pandemin hade osäkra arbetsförhållanden. Den koptisk-ortodoxa kyrkan ställde snabbt om sin egen verksamhet men har även varit viktig för kontakten mellan myndigheter och människor. Kyrkan har hjälpt personer att registrera sig för och ta del av det statliga stödprogrammet som utökades under pandemin. På så sätt har människor fått tillgång till pension, bidrag och stöd under den pågående ekonomiska krisen.

Foto: Jacob Hyving

Arbetet för kvinnors rättigheter ger resultat

Kvinnlig könsstympning är mycket utbredd i Egypten och det beräknas att 87% av landets flickor och kvinnor mellan 15 och 49 år har utsatts för ingreppet. Act Svenska kyrkan har under många år stöttat den koptisk-ortodoxa kyrkans arbete kring sexuell och reproduktiv hälsa och mot kvinnlig könsstympning.

BLESS långvariga arbete för kvinnors rättigheter har under 2021 visat på resultat. I april undertecknade företrädare för den koptisk-ortodoxa kyrkan, inklusive påven, tre deklarationer som stärker kvinnors rättigheter. I deklarationerna fördömer kyrkan mäns våld mot kvinnor och kvinnlig könsstympning samt utrycker stöd för familjeplanering. Kyrkan är tydlig med att det inte finns något i tron som sanktionerar könsstympning och utnyttjande av kvinnor. Istället tar kyrkan starkt avstånd mot könsstympning.

Genom BLESS arbete utbildas kvinnor och flickor om sina rättigheter. En av dem är frisören Umm Ramy som fått stöd av BLESS till sin affärsverksamhet. Hon tog år 2018 starkt ställning emot könsstympning när hon vägrade låta sin dotter genomgå ingreppet. Genom att prata om kvinnors rättigheter mobiliserade hon kvinnor i samhället och ökade kännedomen om riskerna med könsstympning. I Egypten är könsstympning del av kulturella och sociala normer. Att inte låta sina döttrar bli könsstympade kan innebära en social utfrysning. Genom BLESS arbete sprids kunskap om kvinnors rättigheter och fler vågar stå upp emot destruktiva normer.

Din gåva stödjer arbetet för kvinnors rättigheter och stärker lokalsamhällens motståndskraft. Tillsammans gör vi skillnad!

Bild som länkar vidare till formulär för att bli månadsgivare
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan