Kamp för att stoppa könsstympning i Tanzania

Ungdomsklubbar och informationsspridning behövs för att bryta skadliga traditioner som drabbar flickor och kvinnor

Kvinnlig könsstympning är olagligt i Tanzania och lagen har börjat implementeras steg för steg. Antalet flickor som könsstympas minskar, men sedvänjan utövas fortfarande på flera platser. I extrema fall könsstympas små bebisar för att undvika att brottet upptäcks. Under 2021 har arbetet fortsatt med att nå ut till föräldrar och barn i riskzonen med information, stöd och juridisk hjälp.

Bild från en ungdomsklubb i en skola i Singida i Oktober 2021. Foto: Kerstin Bergeå

Nytt informationsmaterial till ungdomsklubbarna

För att bryta den skadliga traditionen så arbetar Act Svenska kyrkans partner bland annat med ungdomsklubbar i skolorna i syfte att utbilda barnen kring deras rättigheter och informera om könsstympning. Under 2021 har projektet tagit fram nytt informationsmaterial som tar upp olika ämnen kopplade till jämställdhet och flickors rättigheter för ungdomsgrupperna att använda sig av och prata kring.

Willyson Mkhandi Mwangu, distriktskoordniator för projektet, jobbar med det nya materialet tillsammans med en ungdomsklubb i Singida i november 2021. Foto: Kerstin Bergeå

Tack för ditt stöd för att bryta den skadliga traditionen könsstympning i Tanzania!

Bild som länkar vidare till formulär för att bli månadsgivare
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan