Kamp för kvinnor och migranters rättigheter i Centralamerika

Våld mot kvinnor i Centralamerika har ökat under 2021. Till följd av pandemin har kvinnor fått svårare att delta i samhället och utkräva sina rättigheter. Samtidigt ökar migrationen i regionen och människor på flykt utsätts för övergrepp. Act Svenska kyrkans har under 2021 fortsatt det viktiga arbetet för alla människor rättigheter och friheter. Tack för ditt stöd!

Act Svenska kyrkan stödjer fler organisationer som arbetar för jämlikhet i regionen. Las Hormigas är en av dem. De har under året arbetat mycket aktivt för kvinnors rättigheter och vård. Trots risker för sina egna liv har organisationens sjuksköterskor fortsatt arbeta med sexuell och reproduktiv hälsa (SRHR), förlossningsvård och kvinnors rättigheter.

Pandemin har drabbat kvinnor hårt. Våldet mot kvinnor har ökat när många har varit tvungna att stanna i sina hem. Men pandemin har också öppnat upp för nya idéer och våra partner har hittat nya sätt att arbeta på. Med hjälp av radiosändningar har organisationer kunnat nå ut med information till kvinnor under lockdown.

Grupp människor går ner för sluttning. Plåtskjul längs kanterna.
Mezquital är en förort till Guatemala city, en ort med mycket våld, gängkrig, kriminalitet och fattigdom. Foto: Daiele Volpe

Utbildning stärker unga flickors rätt till sina kroppar

Las ecuménicas por el derecho de decidir, EDD, i Honduras arbetar också med SRHR och sexualundervisning. I Honduras är det förbjudet enligt lag att prata om sexuella rättigheter. Men genom att arbeta med lärare kan Act Svenska kyrkans partner påverka de religiösa skolorna och utbilda de flickor som går där. Flickorna är inte vana vid att prata om sina kroppar och vet ofta inte hur barn blir till. Det modiga arbetet stärker flickornas makt över sina egna kroppar.

Efter de kraftiga stormarna under 2020 blev många av med sina hus och många bor fortfarande på vandrarhem. Många är ensamstående kvinnor och deras barn. Act Svenska kyrkans partner besöker dem på vandrarhemmen för att ge samtalsstöd och juridiskt stöd, men även för att identifiera våldtäkter som har skett på plats.

Vikten av religiösa ledare i kampen för jämställdhet

Pandemin och nedstängningar har drabbat kvinnorna i regionen hårt. Ana Ruth García som jobbar på EDD berättar att: Antal fall av sexuellt våld mot kvinnor har ökat stort bland kvinnor. Många har varit instängda i sina hem med sina förövare”. Hennes organisation arbetar med genusrättvisa genom att öka kunskapen om SRHR och kvinnors rättigheter. Som en ekumenisk organisation är det viktigt för EDD att arbetet sker genom religiösa uttryck och med tron som drivkraft. Religiösa ledare är viktiga i kampen för att uppnå jämställdhet och skapa trygga samhällen.

Följeslagare skapar en säkrare väg för migranter

Migrationen i Centralamerika ökar när människor flyr undan våld och fattigdom, korruption, organiserad brottslighet och antidemokratiska system. Kvinnor är särskilt utsatta och har svårt att utkräva sina rättigheter. Organisationen Red Jesuitas con migrantes har under året varit följeslagare till migranter för att öka deras säkerhet och försvara deras rättigheter. Genom att gå med människor som tvingats fly ger de inte bara skydd utan förändrar även attityden hos befolkningen i de länder som migranterna passerar.

Coronapandemin, klimatförändringar, våld mot kvinnor och konflikter har satt sin prägel på Centralamerika under 2021. Act Svenska kyrkans partnerorganisationer har fortsatt arbetet för varje människa okränkbara rättigheter. Tillsammans gör vi skillnad!

Bild som länkar vidare till formulär för att bli månadsgivare
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan