Kamp mot det ökade våldet i Centralamerika

Våldet i Centralamerika har ökat under covid-19-pandemin. Speciellt drabbade är kvinnor och barn. Act Svenska kyrkans partner i regionen arbetar för att kvinnor och barn ska kunna känna sig tryggare och leva ett liv utan hot och våld. Under 2021 fortsatte detta livsviktiga arbete för alla barns rättigheter och friheter. Tack för ditt stöd!

Covid-19 har slagit hårt mot Centralamerika. Men för Act Svenska kyrkans partnerorganisationer är det restriktionerna som har varit den största utmaningen. När polisens insatser har fokuserat på pandemin har civilsamhället i sitt arbete mött konsekvenserna av det ökade våldet. Restriktionerna i sig har lett till att många barn och kvinnor har varit instängda i sin hem, tillsammans med sina förövare. När samhället stängde ner flyttades våldet från gatorna in i människors hem. Act Svenska kyrkans partner har fortsatt sitt livsviktiga arbete och kämpat emot det ökade våldet.

Målning med barn på en mur
Guatemala är en av världens våldsammaste länder. Här försöker Act Svenska kyrkan genom partner att nå ut till människor som själva vill förändra. Foto: Daniele Volpe /Ikon

Utbildning av lärare och ledare motverkar våld mot barn

Organisationen Claves arbetar för att motverka övergrepp och våld mot barn och unga, för alla barns rätt till ett liv utan våld. Arbetet är både förebyggande och synliggörande. Genom att utbilda lärare och ledare i församlingar, skolor och frivilligorganisationer får tusentals barn stöd att prata om övergreppen för att orka gå vidare.

Fortsatt arbete mot destruktiva maskulinitetsnormer

Under 2021 har Claves tillsammans med organisationen Bartolomé de las Casas genomfört en digital workshop om barns rättigheter och maskulinitetsnormer. Genom att adressera den destruktiva machokulturen och mansnormerna arbetar de båda organisationerna emot det ökande våldet. Claves har under 2021 fortsatt att skapa skyddsnät för barn och unga och på så sätt ge dem trygga rum att vara i. Utbildning av lärare och socionomer är en viktig del i det men även utbildning av kyrkliga ledare.

Vi stöder kurser och samtalsgrupper för att öka kunskapen om betydelsen av jämställdhet för att uppnå mer hållbara samhällen. Deltagarna i Bartolome de la casas genusprogram diskuterar destruktiva könsroller och vad man kan göra för att motverka våld i familjerna. Här samtalar Larry Madrigal, direktor på Centro Bartolomé de las Casas (CBC) till höger i bild, med en av deltagarna i programmet. Foto: Carlos Zaparolli

Övergrepp och våld drabbar varje dag barn och unga i Centralamerika. Act Svenska kyrkans partner arbetar förebyggande och synliggörande för att motverka destruktiva normer och det utbredda våldet. Tillsammans står vi upp för varje människas rättigheter och friheter. Tillsammans kan vi göra skillnad!

Bild som länkar vidare till formulär för att bli månadsgivare
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan