• Act Svenska kyrkan
  • Kampen mot orättvisor blir allt viktigare när klimatet förändras

Kampen mot orättvisor blir allt viktigare när klimatet förändras

Act Svenska kyrkans partner har under 2021 arbetat världen över för att minska klimatpåverkan och för att anpassa lokalsamhällen till nya förutsättningar. Klimatförändringarna har förstärkt orättvisor och lett till en ökad fattigdom och utsatthet. Under året har Act Svenska kyrkans partner i Etiopien stöttat lokalbefolkningen i att resa sig starkare. Tillsammans kan vi göra skillnad!

Man vallar sina kor
Effekterna av de uteblivna regnen är påtagliga. Boskap dör, skördar förstörs och bristen på dricksvatten ökar. Foto: Magnus Aronson

I Etiopien arbetar Act Svenska kyrkan med partnerorganisationer som erbjuder ekonomiska möjligheter för sårbara samhällen, samtidigt som motståndskraften mot klimatförändringarna stärks. Projekten har riktat sig mot hållbar försörjning och klimat men ger även tydliga resultat i hur kvinnors förhandlingsmöjligheter och påverkansmöjligheter inom hushållet och i samhället har ökat. Kvinnor och unga har drabbats hårt under 2021 av både pandemin och klimatförändringar.

Hela samhället påverkas av det förändrade klimatet

Klimatförändringarna påverkar inte bara miljön utan även socioekonomiska faktorer, eftersom vattenresurser, jordbruk, matsäkerhet, människors hälsa, den biologiska mångfalden och ekosystemen påverkas. I norra Etiopien är förutsättningarna för försörjning svåra och människor tvingas till försörjningsmetoder som utarmar naturen. Genom att öka hushållens inkomst och förbättra matsäkerheten minskar därför den lokala utarmningen av naturresurser.

Sisay Feleke bor i Ambassel distriktet, South Wollo Zone, i norra Etiopien. Sisay har under sin livstid sett hur landskapet runt omkring honom har förändrats. Idag försvåras jordbruket av en ökad temperatur och torka, oregelbunden nederbörd och jorderosion. Foto: privat.

Hållbara jordbruksmetoder leder till ökad matsäkerhet och motståndskraft

Genom ekologisk odling, utbildning i jordbruksmetoder och odlingssystem där växtodling och djurhållning integreras har produktionen ökat på den begränsade odlingsyta som hushållen har. Tillsammans med bevattningssystem som gör att man bättre kan nyttja vattnet när vattentillgången minskar har det lett till ökad matsäkerhet och inkomst. Under året har fröer till grönsaks- och fruktproduktion delats ut. På så sätt ökar skördarna, marken mår bättre och nutritionen blir bättre. Att kunna skörda flera gånger på ett år ökar matsäkerheten och markens bördighet samtidigt som det stärker den lokala ekonomin. För att minska degrationen av marken har ett mål varit att öka vegetationen för att förebygga erosion, tillföra näring till jorden, minska vattenflödet över market och återställa områdets ekologiska förutsättningar. Utbildningar i hållbara jordbruksmetoder som ökar skördar och minskar riskerna att drabbas av översvämningarna hjälper människor att ta sig ur fattigdom. Genom att lära sig om hur marken kan bli rehabiliterad och hur översvämningar kan bemötas ökar kunskapen om hur risker för katastrofer kan reduceras samt metoder för att minska naturkatastrofers påverkan.

Genom att bruka jorden mer hållbart kan samhällen i Etiopien både öka sin livsmedelsproduktion och bättre stå emot klimatförändringarna samtidigt som den lokala påverkan på klimatet minskar.

Bild som länkar vidare till formulär för att bli månadsgivare
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan