• Act Svenska kyrkan
  • Podcast och videos berättar om gruvnäringen och vaccin i Sydafrika

Podcast och videos berättar om gruvnäringen och vaccin i Sydafrika

Under 2021 har Act Svenska kyrkans partner i Sydafrikas gruvområden fortsatt att belysa de negativa konsekvenserna av gruvnäringen. Samtidigt har pandemin försvårat situationen ytterligare för många.

Food gardens motverkar hunger

Pandemins konsekvenser har lett till att matpriserna gått upp i Sydafrika. Många har behövt gå hungriga. Act Svenska kyrkans partner har därför skapat ”food gardens” i områden som påverkats av gruvnäringen, där de även hållit workshops som handlade om odling. Genom detta har folk lärt sig att odla sin egen mat, samtidigt som de fått frön att odla med.

Korrekt information om Covid-19 och vaccin

Den stora mängden desinformation om Covid19 som finns i Sydafrika gör att många tvekar att vaccinera sig. För att informera fler om sjukdomen och att vaccinet är säkert så spelade Act Svenska kyrkans partner under året in flera videos som de spred på sociala medier. I dessa videos gick de bland annat igenom hur vaccinet fungerar och varför det är viktigt att vaccinera sig.

Gruvbolaget AngloAmericans smältverk i Waterval utanför Johannesburg. I slaggbergen finns stora mängder radioaktivt uran, men också (ibland höga halter) arsenik, cyanid, svavel och bly. Foto: Ewa Almqvist/IKON

Ny podcast om gruvnäringen

Act Svenska kyrkans partner har startat en podcast för att belysa konsekvenserna av gruvnäringen i Sydafrika, där man bland annat intervjuar aktivister och folk som påverkats negativt av gruvnäringen. Organisationen hoppas genom podcasten samt andra påverkanskanaler att få upp beslutsfattares ögon för gruvnäringen och dess konsekvenser i landet.

Tack för din gåva till arbetet för att belysa de negativa konsekvenserna av gruvnäringen i Sydafrika!

Bild som länkar vidare till formulär för att bli månadsgivare
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan