Skydd till våldsutsatta kvinnor i Indien

I Indien beräknas det könsrelaterade våldet ha ökat med 250 procent sedan pandemins utbrott. Genom riktade insatser i några av de mest utsatta bostadsområdena, har Act Svenska kyrkan under 2021 fortsatt kampen för att skydda och stärka kvinnor. Tack för ditt stöd!

Foto: Magnus Aronson

Under coronapandemin har en redan svår situation för många kvinnor förvärrats, och våld i nära relationer har ökat. Sida uppger att varje kvartal med nedstängningar på grund av coronapandemin väntas generera ytterligare 15 miljoner fall av könsrelaterat våld runtom i världen. Det könsrelaterade våldet mot kvinnor i Indien beräknas ha ökat med 250 procent sedan pandemins utbrott.

Indien hade under 2021 en av världens snabbast växande coronautbrott, och är samtidigt bland de länder som varit sämst i världen på att bekämpa ojämlikhet. Indiens sjukvårdsbudget är procentuellt sett i relation till den totala budgeten den fjärde lägsta i världen. Bara hälften av befolkningen har tillgång till sjukvård.

Kraftigt försämrade arbetsvillkor

Act Svenska kyrkans partner finns på plats i tre slumområden i östra Indien. Där är våldet mot flickor och kvinnor ett stort problem både inom hemmen och på arbetsplatserna. Diskriminering på arbetsmarknaden är vanligt och många kvinnor arbetar under mycket dåliga villkor.

Trots redan bristande rättigheter för arbetstagare, har många av Indiens lokala myndigheter också använt covid-19 som en ursäkt för att utöka arbetstiden från 8 till 12 timmar per dag och avskaffa lagstiftning om minimilöner, vilket har drabbat miljontals kvinnor. Andra har på grund av restriktioner helt förlorat sina jobb som hushållerskor eller liknande yrken.

Projektet i Kolkata har också skapat möjligheter för kvinnor att söka och beviljas ekonomiskt stöd för att starta en egen försörjning. När kvinnorna får chansen att starta en egen verksamhet, kan det bli en möjlig väg ut ur en utsatt situation. Foto: Josefin Casteryd

Självhjälpsgrupperna livsavgörande stödfunktion

I samverkan med lokala organisationer, både kommunala och från civilsamhället, har Act Svenska kyrkans samarbetspartner lyckats hålla kontakt med de utsatta kvinnorna på mobiltelefon. De har kunnat förmedla ekonomisk hjälp, antingen direkt själva eller i samverkan med annan organisation så som kommunala stödgrupper och kvinnornas egna självhjälpsgrupper. Samverkan med andra lokala organisationer har varit avgörande för att kunna se behoven och förmedla hjälp.

Genom ett av Act Svenska kyrkans projekt i Kolkata är kvinnorna organiserade i självhjälpsgrupper, som håller samman och hjälper varandra inte bara med mat och sjukvård utan även för att skydda varandra vid våld i hemmet och problem i familjen. Självhjälpsgrupperna utgör en säkerhet och trygghet för medlemmarna i grupperna.

Sprida kunskap och tillgång till stödprogram

En annan viktig del i projektets insatser under 2021 har varit att säkerställa att människor får del av de sociala hjälpprogram som indiska staten och delstaterna West-Bengalen och Odisha har. Projektet både informerar och följer med till kommunala instanser samt hjälper till att fylla i ansökningar. Kontanter har delats ut direkt utifrån behov. Dessutom har man varit behjälplig med att öppna bankkonton för att möjliggöra ett litet sparande, vilket gör kvinnorna mer motståndskraftiga i svåra ekonomiska tider.

Sanitetspaket och ekonomiskt stöd

Act Svenska kyrkans projekt i Kolkata har ställt om flera av sina insatser för att bemöta de akuta behoven av mat och förnödenheter som uppkommit under pandemin. Bland annat genom information och utdelning av hygienartiklar vid vattenpumparna i Kolkata, dit många kommer för att tvätta sig. I paketen ingick handsprit, tvål, ansiktsmasker, handskar samt bindor. Utdelningen av mensskydd till kvinnor har skapat uppmärksamhet bland kvinnorna i området och gjort det möjligt för projektet att samtidigt kunna fånga upp kvinnor som drabbats av våld i hemmet.

I kvinnornas självhjälpsgrupper finns en stark medvetenhet om genusrelaterat våld och en kvinna som blir utsatt kan ta sin tillflykt till självhjälpsgruppen för att få stöd, såväl psykosocialt som juridiskt och medicinskt. Foto: Magnus Aronson

Direktstöd via parsamtal

Projektet är mycket aktivt när det gäller arbetet mot våld i hemmet. Under åren har en nära kontakt med både polis och myndigheter skapats, för att kunna rapportera och hänvisa fall av våld och övergrepp vidare till rätt formell instans. Som en del av verksamheten ordnas också möten för par, liknande parterapi, där man talar om våld och relationerna mellan män och kvinnor.

Satsningen på självhjälpsgrupper, kvinnonätverk och individuellt ekonomiskt stöd har varit livsavgörande för många kvinnor och familjer under pandemiåret 2021. Tack för ditt stöd!

Bild som länkar vidare till formulär för att bli månadsgivare
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan