Spännande seminarium vid Pakistans kristna studiecenter

Under 2021 har Pakistans kristna studiecenter fortsatt med sina kurser och även hållit seminarium om kvinnors bidrag i kristen och muslimsk teologi. Tack för ditt stöd till teologisk utbildning som gör skillnad!

Foto: Magnus Aronson/Ikon

I Pakistan har den kristna minoriteten drabbats särskilt hårt av restriktionerna under coronapandemin, då många av dem redan sedan tidigare levde i fattigdom och utsatthet. Det har också rapporterats om hur kristna, tillsammans med andra minoriteter, nekats vård och nödhjälp på grund av sin trostillhörighet. I denna kontext är religionsdialog livsviktigt för att lyckas bemöta fördomar och bygga förståelse och acceptans mellan människor från olika tro.

Act Svenska kyrkan stöttar ITCF, Institute for theology and christian formation, vid det kristna studiecentret i Pakistan. Vid institutet får studenterna lära sig mer om såväl teologi som mänskliga rättigheter. De kan diskutera orättvisor och gemensamt skapa positiva religionsöverskridande samarbeten och nätverk.

Den kristna kyrkan har under 2021, via studiecentret och nätverk med andra, bland annat engagerat sig i att kritisera den orättfärdiga användningen av hädelselagarna i landet. I samband med ett uppmärksammat fall där sjuksköterskor med hänvisning till hädelselagen blivit av med sina jobb när de tagit ner religiösa plakat på sitt sjukhus, har kyrkan modigt framfört protester emot att missbruka hädelselagstiftningen.

Trots coronapandemin har institutet kunnat genomföra sina kurser under 2021. De har anpassat verksamheten genom att hålla avstånd och använda skyddsutrustning. De har även i samarbete med landets kvinnouniversitet hållit ett uppmärksammat seminarium på temat om kvinnors bidrag inom kristen och muslimsk teologi. På kursen deltog representanter från olika universitet, kyrkor och kristna organisationer samt kvinnor med flera olika religiösa bakgrunder.

Tack för att du stödjer kampen för människors rätt till religionsfrihet och likabehandling i Pakistan!

Bild som länkar vidare till formulär för att bli månadsgivare
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan