• Act Svenska kyrkan
  • Växtkraft och jämställdhetsarbete bland översvämningar och konflikter i Sydsudan

Situationen för människor i Sydsudan har förvärrats under 2021 på grund av klimatförändringar och konflikter. Act Svenska kyrkans partner har länge arbetat i landet och fortsätter kampen för var människas rättigheter och friheter. Tack vare ditt stöd kan människor resa sig starkare!

Banfötter i lera
Sydsudan drabbades hårt av översvämningar under 2021. Foto: Magnus Aronson

Under 2021 drabbades Sydsudan av de värsta översvämningarna på flera årtionden. Över 800 000 människor drabbades i områden som var utsatta sedan tidigare. Till följd av översvämningarna och konflikter har svälten och hungern ökat, men även könsbaserat våld och konflikter. Bristen på sjukvård och de svaga samhällsstrukturerna gör det svårt att hantera klimatförändringarna som gör sig synliga och påtagliga i området. Situationen är svår och behovet av stöd ökar.

Arbetet med klimatanpassning ger resultat

Act Svenska kyrkans partner finns kvar på plats och stödjer samhällen att återhämta sig från de kriser som har uppstått. De stora vattenmassorna gör att man nu tar sig fram med båt där det tidigare fanns vägar. Även byggnader har drabbats hårt. Under året har man byggt diken för att skydda hus från vattenmassorna. Genom projekt har unga arbetslösa engagerats i återuppbyggnaden. Översvämningarna har lett till ökad inkomst för familjer genom fiske, eftersom översvämningarna delvis beror på att Nilen svämmar över, och vattnet är rikt på fisk.

Voya James ber för klimatet: ”Gud, hjälp oss att använda vår visdom så att vi tar hand om vår jord, så att vi kan vara ansvarsfulla människor som bryr oss om mänskligheten och de kommande generationerna när vi njuter av den natur du skapade för oss alla. Vi är alla beroende av en hälsosam jord för vår överlevnad.” Foto: privat.

För att möta de nya förutsättningarna har LWF utbildat jordbrukare i klimatsmarta jordbruksmetoder där jordbruket och grödorna anpassas till att klara av regn och vatten bättre än tidigare. Under året har bland annat detta hänt:

• 405 hushåll har fått nytta av bevattning och återuppbyggnad efter översvämningar.
  • 316 bönder har fått frön så att de kan odla frukt och grönsaker.
  • 141 bönder har utbildats i riskreducering och har ökat sin motståndskraft mot naturkatastrofer.
  • 1106 personer har fått tillgång till rent dricksvatten.
  • 58 självhjälpsgrupper har startats som har nått 944 kvinnor.

Utöver arbete med försörjning arbetar LWF även för barns utbildning och flickors rätt att gå i skolan:

• 600 flickor har fått utbildning i menshälsa och tillgång till mensskydd.
  • 6651 barn har fått gå i skolan samt fått nya skolböcker och material till sina klassrum.
  • Utöver det har 72 kvinnor gått ledarskapsutbildning.

Projekten i Sydsudan visar på hur viktigt det är att kombinera arbetet med jämställdhet och klimatanpassning. Genom att stärka kvinnor och öka motståndskraften mot klimatförändringar stärks samhället på flera sätt.

Din gåva stödjer människor och samhällen som drabbas av konflikt och klimatförändringar. Tack för ditt stöd!

Bild som länkar vidare till formulär för att bli månadsgivare
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan