Tewaney – vägen framåt

Hungern bland stora delar av världens befolkning har många orsaker och ansikten. I Etiopien har coronapandemin och kriget i norr gett det ytterligare ett. Act Svenska kyrkan finns på plats med både humanitära- och långsiktiga insatser. Med oss har vi Tewaney. En av dem som driver arbetet och upplever resultaten.

Foto: Alem Gidena

Kampen mot hunger och svält pågår över hela landet. Tewaney har arbetat i flera regioner och har särskilt starka minnen från olika byar. Han delar ett med oss.

-De 88 kvinnor som just här, en gång lärde sig enkel företagsekonomi och fick hjälp med kontakter till flera lokala marknader har gett en så betydande skillnad för så många människors försörjning och liv. Alla som besöker det här området kan se en tydlig förändring och hur den ständigt fortsätter.

Minnet gör honom stolt, 38-åriga Tewaney Seifesellassie. Det är just människors kraft att åstadkomma små förändringar som ger stora ringar på vattnet, möjligheter att skapa länkar mellan lokala producenter och större marknader och att öka säkerheten på alla plan för medmänniskor i utsatta delar av Etiopien, som driver honom att jobba hårt.

-Jag jobbar som ansvarig för Ortodoxa kyrkan i Etiopiens försörjnings- och utvecklingsprogram. Utöver det har jag ett särskilt uppdrag med fokus på fred och säkerhet. Vår vision är att utrota hungern och att alla människor att få leva värdiga liv i ett rättvist och hållbart samhälle.

Kriget leder till svält

I norra Etiopien pågår just nu ett krig. Ett krig som dag för dag söker ny mark. Stridigheter som påverkar en redan allvarligt ansträngd mattillgång och som i kombination med effekter av coronapandemin och klimatförändringar innebär fullskalig svält i delar av landet. Tewaney arbetar i alla delar av landet och har besökt norra Etiopien där kriget leder till att människor inte kan bruka jorden och sätta sina sådder i år.

– Vi räknar med kraftigt minskade eller helt uteblivna skördar i drabbade delar av Tigray och Amara. Många fler människor än de som redan nu svälter kommer drabbas av matbristen och allra värst blir nog läget för de internflyktingar som nu är helt utan de mest basala behoven för sig och sina barn.

Jordbruket -helt avgörande för vår framtid

Nära 81 procent av befolkningen på landsbygden i Etiopien livnär sig av jordbruk. Det går inte att på något sätt separera matsäkerheten från hur utvecklingen inom jordbruket ser ut. Utarmning av jordar, brist på kunskap om hållbart jordbruk, klimatförändringar, försämrad ekonomi och marknad under pandemin, riskerar tillsammans med krigets effekter att skapa ett katastrofläge i hela landet.

-Inom vårt program för matsäkerhet anpassar vi insatserna och aktiviteterna utifrån byarnas egna tillgång till naturresurser, geografiska omnejd och kunskapsnivå angående exempelvis ekonomi. Vi arbetar också på flera nivåer genom att stärka självförsörjande bönder i att effektivisera och mer hållbart använda sina egna resurser, komma på nya kreativa lösningar för exempelvis bevattningssystem, samarbeta med större jordbrukskooperativ och lokala marknader. Vi behöver också samverka med lokala myndigheter och redan existerande ramverk för jordbruk och utvecklingsfrågor.

Tillsammans med ortodoxa kyrkan och andra partnerorganisationer i Etiopien har Act Svenska kyrkan i många år samarbetat för att utveckla nya mer hållbara jordbruksmetoder, minska avskogning och sprida kunskap om nya försörjningsmöjligheter. Arbetet är spännande och livsviktigt men tar lång tid och resultaten riskerar hela tiden att slås undan av yttre krafter som är svåra eller omöjliga att styra över.

-Pandemin, klimatet och kriget är våra största utmaningar för överlevnad just nu. Men när vi ser resultat som exempelvis de bevattningssystem som vi byggt tillsammans med Act Svenska kyrkan, där effekterna av vattentillgången inneburit att långt färre flickor tvingas hoppa av skolan och att vattenburna sjukdomar minskat rejält, eller när vi lyckats göra över 4000 hektar land brukligt igen efter jordutarmning orkar man fortsätta. Måste vi fortsätta.

Innovativ utveckling är nödvändigt

Tewaney brinner också för att sprida kunskap om hur jordbrukare bättre förvarar och skyddar sina varor. Hans program arbetar med stöd i att söka finansiering till att kunna nå ut med sina produkter och konkurrera på lite större marknader där småproducenter annars lätt slås ut av större, kommersiella företag. Stödet kan användas till att paketera varorna efter skörden på ett sånt sätt att de blir mer hållbara och attraktiva.

-Här i Etiopien beror årligen cirka 30 procent av förlorade skördar på saker som inträffar efter att grödorna skördats, som tillexempel att människor inte har kunskap eller tillgång till det som behövs för att skydda grödorna mot, fukt, djurangrepp eller liknande.

Tewanye ser många stora utmaningar men han ser också vägen framåt.

-Vi måste fortsätta utveckla forskning kring jordbruksmetoder och teknologi som kan hjälpa oss. Vi behöver fortsätta öka kunskap om hållbarhet och göra småskaliga samhällen mer motståndskraftiga så att utsatthet minskar och matsäkerheten ökar. Människor behöver förnybara källor till energi så att avskogningen upphör och utarmning av jord och betesmarker inte fortsätter.

Tillsammans med krafter som Tewaney arbetar Act Svenska kyrkan vidare för att öka matsäkerheten i världen.

En av vår tids viktigaste utmaningar.

Läs mer om Fasteaktionen 2022

Banner som uppmanar till gåva till Act Svenska kyrkan
Ge en gåva till Act Svenska kyrkan.

Text: Sanna Bülow