• Act Svenska kyrkan
  • Natalia och barnen överlevde – vittnesmål från flykten ur kriget i Ukraina

Natalia och barnen överlevde – vittnesmål från flykten ur kriget i Ukraina

Natalia flydde med sina barn från kriget i Ukraina. Tillsammans med engagerade här i Sverige arbetar ACT-alliansen för att de och många fler ska få fortsatt skydd och en framtid. Act Svenska kyrkan ger stöd till arbetet inom och utanför Ukrainas gränser.

Kvinna håller ett spädbarn i sinna armar, en ung pojke står bredvid dem.
Mamma Natalia och hennes barn Danylko 9 år, och Anna 2 månader. Natalia och hennes familj bor i ett av ACT-alliansens skyddscenter.

– Vårt hem är helt förstört. Husen bombades varje dag. Det känns hemskt. Jag undrar hela tiden, hur är det med min familj? Hur är det med min man?

Natalia anlände i början av mars till vårt center i Lemburg. Hon flydde med sina två barn, 9-åriga Danylko och Anna som bara är 2 månader gammal. Den lilla familjen anlände med buss från Borispil, en stad som ligger nära Kiev. Men familjen är splittrad. Barnens pappa tvingades de lämna. Han tjänstgör i Ukrainas armé. Om de får se honom igen vet de inte.

Natalia och barnen är väldigt trötta och påverkade av upplevelsen av att vara instängda under de ständiga bombanfallen.

– När bomberna föll visste jag inte vart vi skulle fly. Vi var så rädda att vårt hus skulle rasa, berättar Natalia med sin minsta i famnen.

Nu är huset raserat men de har överlevt, både hon och barnen. I Lemburg i Ungern har vår partner anrättat ett humanitärt center. Det är där Natalia sökt skydd.

– Här i centret känner vi oss trygga. Vi vill stanna här ända tills kriget är slut. Det enda jag önskar är att få leva med mina barn i fred och frihet, säger Natalia.

Att själv hitta kraft och agera i medmänsklighet

– Jag gav min målarbok till ett annat barn.

Det är Antonia, 10 år som delat med sig av det lilla hon själv har kvar. Hon håller sin 3-åriga lillasyster Galyna medan hon berättar om flykten från bostaden i Krimområdet och om natten då familjen tvingades fly så snabbt att hon bara hann få med sig en leksak och sin målarbok.

Flickorna togs emot av personalen hos Act Svenska kyrkans partnerorganisation vid den så kallade Barabás-övergången in till Ungern. Familjen har nu fått tak över huvudet, mat, vila och stöd. Att få professionell hjälp efter svåra upplevelser är viktigt, men också det stöd som människor som bär på svåra upplevelser kan ge varandra är läkande. När Antonia såg en annan flicka som inte hade fått med sig några leksaker alls bestämde hon sig för att ge henne en av sina två. Hur mycket en sådan gärning kan betyda är svårt att mäta eller att förklara i ord.

Antonia 10 år håller i sin syster Galyn 3 år, de fick stöd vid ett av ACT-alliansens skydscenter.

Act Svenska kyrkan har stor erfarenhet av att arbeta med just psykosocialt stöd till både vuxna och barn i kris. Människor behöver information om situationen, veta var de kan vända sig med frågor och hur de kan komma i kontakt med myndigheter. De behöver få skydd och möjlighet att vila och de behöver få vara delaktiga i beslut och själva agera för sin egen situation, i stort och i smått.

Just det ser vi barn göra nu och det ger hopp om framtiden. Tack alla för era bidrag till medmänniskor på flykt.

Läs mer om Act Svenska kyrkans arbete i Ukraina.

Barn och unga

Även här i Sverige är det viktigt att, genom olika aktiviteter, låta barn och unga få agera och engagera sig för krissituationer de läser och hör talas om. Det minskar oro, ger glädje och en känsla av kontroll. Det bidrar också till verklig förändring.

Text: Sanna Bülow