Matkrisen i Sydsudan har blivit en kamp på liv och död

Kriget i Ukraina får ringar på vattnet över hela världen. I Sydsudan har priserna på matolja och mjöl skjutit i höjden, vilket göra att många tvingas gå hungriga.

Till följd av översvämningar och konflikter har svälten och hungern ökat i Sydsudan. Coronapandemin och klimatförändringarna hade redan tidigare lett till skenande matpriser, och kriget i Ukraina förvärrar utvecklingen.

I Sydsudan har priserna på matolja och mjöl skjutit i höjden och det sydsudanesiska pundet har försvagats, vilket leder till att allt blir dyrare för befolkningen. Barn går hungriga till skolan och bagarna berättar om en enorm kundflykt.

– Jag är väldigt orolig. Både för mitt land och mina 30 anställda, säger Gai Ruach Manyang.

Gai driver två bagerier i Juba i Sydsudan, Kanybek Bakery, och har märkt en stor förändring efter att kriget i Ukraina bröt ut.

En man i ett bageri
Gai Ruach Manyang driver två bagerier i Juba i Sydsudan, Kanybek Bakery. Foto: Anette Torjusen, Norwegian Church Aid.

Gai berättar att 2014 till 2020 använde han tjugo påsar mjöl dagligen för tillverkning av bröd, nu går det bara åt åtta till tio påsar mjöl.

– Detta är en enorm förändring i vår produktion, säger Gai och berättar vidare, folk går bara förbi mitt bageri. Förut var det lång kö här.

Bageriet är fullt av aktivitet och de bröd som de kallar Aish rullas ut kontinuerligt. Men även om aktiviteten är hög har den försvagats avsevärt sedan innan krigsutbrottet. Ring Majok tar effektivt in och ur bröd från den varma ugnen.

En man bakar bröd i ett bageri
Ring Majok bakar Aish. Foto: Anette Torjusen, Norwegian Church Aid

Priset på bröd har ökat i Sydsudan

Gai berättar att de köper mjölet från kvarnar i Turkiet, som i sin tur har importerat vete från Ryssland och Ukraina.

Bara sedan krigets utbrott har priset på en säck med femtio kilo mjöl stigit från 37 till 43 dollar. Det betyder att priserna på bröd har ökat med mellan tio och 20 procent de senaste veckorna.

Dessutom har det sydsudanesiska pundet försvagats.

– Värdet på våra pengar är så dåligt nu att folk varken har råd med mat eller bröd, fortsätter Gai.

John Nyilek Ojet är biträdande chef på bageriet, och säger att han också märker väl att situationen har förändrats.

– Vi hoppas att läget förändras, så att marknaden stabiliseras. Vi har en allvarlig situation i vårt land nu.

Bröd
Aish. Foto: Anette Torjusen, Norwegian Church Aid.

Act Svenska kyrkans partner har länge arbetat i Sydsudan och fortsätter kampen för var människas rättigheter och friheter. Situationen är svår och behovet av stöd ökar.

Tack vare ditt stöd kan människor resa sig starkare!

Fakta

FN varnar för att världen står inför en global matkris. Människor som redan lever i fattigdom drabbas hårt av att tillgången på vete, gödsel och bränsle begränsas. Bland annat är minst 50 länder beroende av Ryssland och Ukraina för 30 procent av sin veteförsörjning.

Förutom vete är det i synnerhet majs och solrosolja som omvärlden nu får brist på i matväg. Coronapandemin och klimatförändringarna hade redan tidigare lett till skenande matpriser, och kriget i Ukraina förvärrar utvecklingen.