Till innehÄll pÄ sidan

Dessa mĂ€nniskor đŸ™đŸœ

Under sin resa till Ungern och Ukraina fick Act Svenska kyrkans chef Erik Lysén trÀffa nÄgra av de changemakers som Àr medarbetare och volontÀrer hos vÄr lokala partner.

Bild pÄ tvÄ personer som hÄller om varandra och tittar in i kameran.
Eva och Jånus. Foto: Erik Lysén.

Eva, förestÄndare för ett tillfÀlligt flyktingboende i Berehovo, vÀstra Ukraina, som stöds av vÄr lokala partner Hungarian Interchurch Aid (HIA). Eva hjÀlper med vÀrme och empati ukrainska flyktingfamiljer frÄn de östra delarna av landet att försöka överleva som internflyktingar i vÀstra Ukraina.

Jånus, som tidigare var Evas, mycket uppskattade, lÀrare i historia, men som nu leder hela HIA:s hjÀlpinsats i Berehovo. Janus lyckas med nÄgot fÄ kan. Han kan förklara Rysslands och Ukrainas historia, politik och pÄgÄende krig sÄ att Àven en ytligt informerad svensk börjar förstÄ bÀttre.

Bild pÄ tvÄ personer som samtalar.
AndrĂĄs och Sofia. Foto: Stefan HĂ„kansson

Andrås, den Moskvabaserade ungerska fotografen som plÄtade för kÀnda tidningar som The Guardian och danska Berlinske Tidninger, men som lÀmnade Ryssland med sin ryska fru och lilla dotter den 22 februari. Nu arbetar han för HIA:s rÀkning som boendesamordnare för ukrainska flyktingar i Budapest. Hans telefonjour för nyanlÀnda Àr öppen större delen av dagen.

Bild pÄ kvinna som fikar utanför en bensinstation.
Lili. Foto: Stefan HĂ„kansson.

Lili, som bara arbetat en mÄnad i HIA:s sÀrskilda stödinsats för romska flyktingar frÄn Ukraina, men som med lyhördhet och ömhet skapar tillit och förtroende hos de romer vi möter i ett flyktingboende vid Magyars lantbruksuniversitet, Gödöllö.

Bild pÄ tvÄ unga kvinnor som talar med nÄgon utanför bild.
Sofia och Maria. Foto: Erik Lysén.

Sofia och Maria, kusinerna, som varit med oss delar av veckan som utmÀrkta tolkar. BÄda Àr flyktingtjejer frÄn Kiev som gör volontÀrarbete för HIA. De översÀtter och beskriver det vidare sammanhang som deras ukrainska landsmÀn/kvinnor har lÀmnat bakom sig. Det var sÄ fint att fÄ lÀra kÀnna dem.

Dessa Ă€r bara nĂ„gra av de medarbetare och volontĂ€rer hos Act Svenska kyrkans lokala partner HIA i Ungern och Ukraina. Tack vare vĂ„ra – och av andra medlemmar i ACT-alliansen – insamlade medel kan de fortsĂ€tta sitt livsviktiga arbete för att stödja ukrainska medmĂ€nniskor som pĂ„ nĂ„gra fĂ„ veckor fick lĂ€mna allt bakom sig.

LÀs mer om hur Act Svenska kyrkan arbetar i Ukraina pÄ vÄr hemsida.

Erik Lysén, Chef för Act Svenska kyrkan