På flykt i sitt eget land

Rasha och hennes dotter Jasmina är på flykt i sitt eget land, Irak, där miljoner barn saknar skolgång och där många i stället hamnar i trafficking. Act Svenska kyrkan jobbar för att barn som Jasmina ska få undervisning och förutsättningar för en trygg framtid – ett arbete värt vartenda öre.

Mamma Rasha och dottern Jasmina.

Jasmina är 12 år. Hon bor i Daratu, ett område i den kurdiska provinsen Erbil i norra Irak. Hennes mamma Rasha och Jasminas fyra syskon är irakiska medborgare, på flykt i sitt eget land. Hon och syskonen är alla utan sin pappa. Han dog under tiden då IS kontrollerade området där de då bodde.

Där de nu bor är det psykiska och sociala lidandet bland barnen omfattande och området har alarmerande avsaknad av utbildningsmöjligheter eller sociala aktiviteter för barn.

Coronapandemin stoppade barnens skolgång

Förut gick Jasmina i skolan och hon älskade det. Men när skolsystemet i Irak helt stängde ned på obestämd tid, både på grund av pandemin med också för att regeringen inte kunde betala lärarlöner, och den undervisning som erbjöds av frivilligorganisationer skedde online, uteblev hennes och syskonens utbildning helt. Mamma Rasha berättar,

– De är alltid hemma och de minns inte längre att de tyckte det var roligt att gå i skolan.

Rasha är deprimerad och orolig för barnens och sitt eget välmående.

– Det här har påverkat deras utveckling och förståelse mycket negativt. De mår inte bra och om de inte får någon utbildning kommer garanterat deras liv bli ännu värre, förklarar hon.

Skolgång bristvara för barn som lever på flykt

I Irak är miljontals barn utan skolgång. I norra Irak har regeringen börjat stänga ner flyktingläger men människorna där har ingenstans att återvända till. Jasmina och hennes syskon räknas till den grupp av barn som löper allra störst risk att utsättas för trafficking, barnäktenskap, eller hamna i våldsextremisters järngrepp. Tillsammans med våra partner gör vi allt vi kan för att fånga upp dem i vårt program.

– Vi gör kontinuerligt hembesök hos de här barnen. Vi erbjuder undervisning online och förser utvalda familjer med surfplattor och internetkort om de saknar en smartphone så de kan delta. För de små barnen har vi sagostunder och för de lite större barnen undervisning i engelska, arabiska, kurdiska, matematik och naturvetenskap, berättar Emily Cooper, tidigare programsamordnare för vår samarbetspartner Dan Church Aid i Irak.

– Det kan vara riktigt utmanande att återinföra lusten att studera hemma, hos barn som varit utan skola i flera år. Vi är noga med att inte skrämma eller skuldbelägga barnen. Många barns mentala stress ökar också i åldrar när de själva på allvar börjar förstå vad förlusten av utbildning innebär för deras framtidsmöjlighete

Arbetet för en trygg framtid fortsätter

Act Svenska kyrkan fokuserar på att kraftigt minska sårbarheten och stärka människors egen kapacitet att klara av att hantera sin livssituation och de effekter som väpnat våld och konflikt och akuta psykosociala påfrestningar ger. Om vi vill vara en del av att rädda framtida generationer och förhindra att de här barnens liv och behov faller i glömska, om vi ser att det ligger i allas våra intressen att barn på flykt inte hamnar i barnarbete, trafficking, barnäktenskap eller extremisters järngrepp, då är det här arbetet värt vartenda öre, varje ansträngning, varje bön.

Det här är en del av det vi gör i Irak:

• Aktiviteter för att öka det psykosociala välbefinnandet hos barn och ungdomar i riskzonen
• Lektioner online i kurdiska, arabiska, engelska, naturvetenskap och matematik
• Workshops för vårdnadshavare, barn och ungdomar om olika metoder för att skydda barn och ungdomar från risker som uppstår när man lever i flykt
• Lånefond för investeringar och återuppbyggnad

Våra partner i Irak är:
• JORD – Judy Organization for Relief and Development