Akuta insatser och långsiktig förbättring

Act Svenska kyrkan lindrar följderna av torkan på Afrikas horn, översvämningarna i Pakistan och jordbävningen i Afghanistan. I Polen ser vi till att människor på flykt undan kriget i Ukraina får arbete med att underlätta vardagen för andra flyktingar.

Else Berglund, humanitär chef, Act Svenska kyrkan. Foto: Josefin Casteryd

Afrikas horn

Act Svenska kyrkans stöd till Kenya, Somalia och Etiopien används till det som lokal expertis anser mest nödvändigt. I nuläget delas matpaket och rent vatten ut till drabbade, och vattenburna sjukdomar förebyggs genom att vattentäkter och sinade brunnar återställs.

– Etiopien är förutom torkan drabbat av inbördeskriget som pågår i delar av landet och dessa delar är svåra att få tillgång till. Men i och med att vi jobbar med flera lokala partner så har vi större möjligheter att nå in i konfliktdrabbade områden, säger Else Berglund.

förtjänar att bli lyssnade till.

Pakistan och Afghanistan

Else Berglund har själv tidigare bott i Pakistan och är förskräckt över det som nyligen skett i landet – extrem hetta följd av otroliga vattenmängder ovanpå den uttorkade marken som inte klarat av att suga upp det efterföljande regnet.

– När det var som allra värst låg faktiskt en tredjedel av landet under vatten, säger Else.

Förutom akut humanitärt stöd tränas också människor i återuppbyggnad av boenden som ska vara mer motståndskraftiga mot framtida översvämningar.

– I Afghanistan har vi samma implementerande partner för det humanitära arbetet som i Pakistan. I juni drabbades Afghanistan av en jordbävning och där har vi också ett pågående stöd sedan talibanerna tog över makten.

Kriserna läggs på varandra i Afghanistan och i förstörelsens spår är behovet av allt ifrån madrasser till hygienpaket och psykosocialt stöd omfattande.

Ukraina och Polen

– Jag besökte nyligen Polen. Det är det land som tagit emot flest flyktingar från Ukraina. Där jobbar Act Svenska kyrkan med Lutherska Världsförbundet och nu finns sex mottagningscenter på plats i landet.

I mottagningscentren kan de som flytt få tillgång till ekonomiskt stöd. 95 procent av de som jobbar i mottagningscentren är själva ukrainare, vilket ger både jobb och en underlättad språksituation.

– Vi följer förstås noga upp huruvida dessa människor mäktar med att jobba med andra drabbade, men vi ser också att människor ofta mår bättre av att få känna att de är inkluderade i hjälparbetet, säger Else.

Act Svenska kyrkan siktar också på att i ännu högre grad än tidigare kunna jobba psykosocialt med barn, ungdomar, människor med funktionsnedsättningar och äldre.

Att knyta ihop det akuta med det långsiktiga

– Vi vet att katastrofförebyggande insatser som är en del av det långsiktiga arbetet räddar liv. Faktum är att färre dör i katastrofer nu än för 50 år sedan trots fler katastrofer och ökad världsbefolkning. Det här tar inte bort lidandet för de som ändå drabbas men förebyggande insatser gör att fler överlever, säger Else.

En biståndsorganisation måste snabbt kunna ställa om långsiktigt arbete till akuta insatser vid katastrofer och därefter gå tillbaka till långsiktiga projekt, för att inte fastna i det akuta.

– Det skulle vara som om vi bara behöll våra akutmottagningar och lade ned övrig sjukvård. Då ökar ju behoven. Därför har vi en tät dialog mellan de delar av vår verksamhet som jobbar långsiktigt och de som jobbar akut, säger Else.

Act Svenska kyrkans katastrofinsatser 2022

• Totalt antal pågående projekt: 31 stycken utspridda över Östafrika, Latinamerika, Asien och Europa.
  • Finansiering: Gåvor från privatpersoner, församlingar/pastorat, stift, företag, Sida-medel och Radiohjälpen.
  • Projekten pågår generellt mellan 6 månader och 2 år.
  • Uppföljning sker årligen, exempelvis genom fältbesök.

Läs mer om Act Svenska kyrkans fokusområde Katastrofinsatser.