Begrunda livets skillnader

I juletid får vi åtnjuta några av de finaste traditionerna vi har. Vi får fira Kristi födelse tillsammans med familj och vänner. Samtidigt som vi får och bör värna och vårda dessa livgivande och fördjupande traditioner får vi inte blunda för behovet att samtidigt bryta de skadliga traditionerna.

Jag tänker mig, det måste ha varit en ganska hektisk tid där, i och runt stallet i Betlehem. Den mest häpnadsväckande informationen spreds som en löpeld om det gossebarn som hade fötts. En himmelsk här sjöng och prisade Gud, herdar fick änglabesök om natten, en ängel bar budskap om vad som hade hänt i stallet inne i Betlehem. Ja, det verkar ha varit fullt pådrag, den natten.

Mitt i allt detta befann sig Maria, nyförlöst, med sin förstfödde. En omvälvande upplevelse för vilken förälder som helst, men den här gången dessutom ackompanjerad av en hel himmelsk här och herdar som kom springande från höger och vänster. Jag stannar till inför och inspireras av hennes förhållningssätt mitt i allt det obegripliga: ”Maria tog allt detta till sitt hjärta och begrundade det”.

Det finns både bra och skadliga traditioner

Julen är så fylld av vackra traditioner, spänd förväntan och starka känslor. Traditioner som vittnar om ett trotsigt hopp, att det finns ett ljus i mörkret och att mörkret inte har övervunnit det. Traditioner som är värda att vårda och värna. Många av dem kan vi spåra tillbaka till händelserna i Betlehem och firandet av det gossebarn som föddes i ett stall. Låt oss göra som Maria den här julen: Ta det till vårt hjärta och begrunda det.

Men det finns också andra traditioner, som faktiskt också är värda att begrunda, även om dessa skaver och är obehagligt obekväma på ett helt annat sätt. Det är skadliga traditioner som vi inte bara bör begrunda. Vi bör framför allt utmana och aktivt kämpa för att bryta.

Fler än 30 000 flickor blir bortgifta varje dag

Om jag gör som Maria, om jag vågar utsätta mig för det i det här fallet, att ta det till mitt hjärta och begrunda: Fler än 30 000 flickor – bortgifta, varje dag! Bara själva begreppet i sig får mig att reagera: ”bortgifta”! Det finns väl inget frivilligt, lustfyllt eller uppbyggligt i det? Det handlar om barn, flickor, som tvingas till något mot sin vilja – fler än 30 000 gånger varje dag, året runt.

Också det en tradition, men en skadlig sådan som vi vill utmana och bryta. Ingen flicka ska giftas bort och genom att begrunda, se och inte blunda för problemet kan du och jag vara en del av förändringen. Och förhoppningsvis kan det i framtiden vara onödigt att prata om. För något så skevt borde inte vara en verklighet.

Nicklas Fahlgren, präst och stolt inspiratör för Act Svenska kyrkan

Banner som uppmanar till gåva till Act Svenska kyrkan