En lärare pratar och interagerar tillsammans med sina elever i klassrummet.
Fotograf: Josefin Casteryd/Ikon

Skolgång för barn med funktionsnedsättningar i Kenya

I Kenya ses barn med funktionsnedsättningar ofta som en börda och de har svårt att bli accepterade av samhället. Extra svårt blir det för barn som lever i flyktingläger, där det sällan finns resurser till hjälpmedel eller anpassad skolgång. Act Svenska kyrkan står bakom insatser i flyktinglägren i Dadaab för att stötta 2 700 barn med funktionsnedsättningar med skolgång.

I flyktinglägret Dadaab i Kenya arbetar Act Svenska kyrkan med projekt för inkludering av barn med funktionsnedsättningar. Det innebär att nå ut till barn som på grund av stigma och fördomar ofta göms undan. Målet är att se till att barnen får möjlighet till skolgång samt hjälpmedel som kan ge dem utveckling, självkänsla och verktyg för att själva skapa en framtid med inkomst och trygghet som vuxna. Foto: Josefin Casteryd/Ikon

Flyktinglägren i Dadaab i Kenya har en gång varit världens största. I dag bor cirka 240 tusen människor här. Området är en halvöken – det är kargt, marken är hård och det går knappt att odla. Det här är ett av de fattigaste områdena i Kenya. Människorna bor i enkla hus byggda av de material som finns tillgängliga, så som grenar, gräs och plåt. Majoriteten av de boende har flytt från krig och oroligheter i Somalia.

I Dadaab arbetar Magozwa Erickson som speciallärare för barn med intellektuella och fysiska funktionsnedsättningar.

– Det här är min passion, vad jag brinner för. Det ger mig glädje som lärare att se en elevs utveckling. En del barn kommer hit till min klass helt utan att kunna prata, de bara tittar. Men med hjälp av träning kan de nu säga ”Hello, how are you? I am fine”, berättar Erickson.

Act Svenska kyrkans projekt i Dadaab handlar om att nå ut till barn som på grund av stigma och fördomar ofta göms undan. Målet är att se till att barnen får möjlighet till skolgång samt hjälpmedel som kan ge dem utveckling, självkänsla och verktyg för att själva skapa en framtid med inkomst och trygghet som vuxna. Det handlar om barnens rätt att vara en del av samhället.

Barns rättigheter måste stärkas

Alla barn har rätt till utbildning, men att se till att alla barn med funktionsnedsättningar får och kan gå i skolan är en stor utmaning. Därför utbildas lärare, rektorer och anhöriga i barns rättigheter och i kunskap kring funktionsnedsättningar. Lärare får undervisning i hur lektioner kan bli mer inkluderande och hur pedagogiken kan utvecklas och anpassas efter barnens behov. En viktig bit är det psykosociala stödet för att stärka familjerna runt barnen, samtidigt som barnen får möjlighet att utveckla självkänsla och självförtroende.

– Vi vill att eleverna ska bli självständiga. De ska inte tigga för att få mat, de ska kunna klara sig själva. De flesta av eleverna trivs i skolan och drömmer om en framtid som bland annat fotbollsspelare och företagare. De ser nu livet i ett större perspektiv, berättar Erickson.

För barnen som går i Ericksons specialklass handlar en stor del av undervisningen om att de ska klara av vardagliga saker såsom att klä på sig och knäppa sina knappar, att gå på toaletten och tvätta sig. Målsättningen är att eleverna ska bli mindre beroende av andras hjälp. Eleverna får också lära sig att räkna pengar och prata. På så sätt kan de i framtiden utföra enklare arbeten i till exempel en butik och bidra till familjens inkomst.

Insatser som gynnar 40 000 barn

I projektet finns också ett rehabiliteringscenter dit barn med funktionsnedsättningar och deras föräldrar får komma för utredningar, behovsanalys och regelbundna möten. Det görs också hembesök och besök i skolor för att öka tillgängligheten med skolskjuts, ramper och andra hjälpmedel. Dessutom pågår ett arbete för att få myndigheter att ta ansvar för alla barns rätt till utbildning.

Projektet genomförs tillsammans med lokala aktörer i flyktinglägren och omkringliggande samhällen. Det inkluderar både specialundervisning på särskilda skolor och anpassad undervisning på befintliga skolor. Projektet avser att ge stöd till cirka 2 700 barn som lever med funktionsnedsättningar i Dadaab samt genomföra insatser som gynnar över 40 000 barn som bor i flyktinglägren.

– När jag ser mina elever le så vill jag integrera ännu mer med dem. Vi uppmuntrar även eleverna att visa kärlek och uppskattning i klassen. De är varandras vänner, berättar Erickson.

Läs mer om Act Svenska kyrkans medverkan i Världens Barn.

Flyktinglägren i Dadaab

• Dadaab består av tre flyktingläger, som ligger med några kilometers mellanrum. Det första lägret anlades 1992.
  • Dadaab flyktingläger har en gång varit världens största.
  • I dag bor 240 tusen människor här, majoriteten är flyktingar från Somalia.
  • Just nu ökar antalet flyktingar igen på grund av torkan på Afrikas Horn.
  • Act Svenska kyrkan har arbetat i flyktinglägren i Dadaab sedan 2009.
  • Projektet för barn med funktionsnedsättningar avser att ge stöd till cirka 2 700 barn samt genomföra insatser som gynnar över 40 000 barn som bor i flyktinglägren.

Vad räcker pengarna till?

• 20 kronor räcker för att en familj ska få något att äta och dricka under ett besök på rehabiliteringscentret.
  • 80 kronor räcker till en skoluniform.
  • 200 kronor räcker för att ett barn med funktionsnedsättning ska få skolskjuts i en månad.