Ung pojke tittar mot kameran. Han bär en mörk luvtröja och en rödryggsäck.

Dimitry tvingades fly sin dröm om en fotbollskarriär

När Ryssland invaderade Ukraina 2022 tvingades Dimitry att lämna allt bakom sig. Familjen, vännerna, skolan och den stora drömmen om en fotbollskarriär. Vägen på flykt var lång och farlig, men i dag har Dimitry kunnat påbörja ett nytt liv tack vare sitt starka driv och stödet från Act Svenska kyrkans lokala partner i ACT-alliansen.

För ett år sedan levde Dimitry ett helt vanligt tonårsliv i Mariupol i Ukraina. Han trivdes med livet och framför honom låg en lovande framtid inom fotbollen. På dagarna brukade han plugga, träna, spela fotboll och umgås med sina vänner och sin flickvän Anna.

I dag är livet annorlunda. Dimitry bor cirka 170 mil från staden där han en gång hade sitt hem, långt från sina föräldrar och släktingar, i ett nytt land med ett nytt språk.

Dimitry var bara 18 år när Ryssland plötsligt invaderade hans hemland Ukraina. Han minns det som i går.

– Klockan var fem på morgonen och jag låg och sov. Först ringde min flickvän Anna. Sedan min pappas flickvän. De sa att ryssarna hade börjat bomba Ukraina och att vi borde skynda oss att ta ut kontanter från bankomaten.

Det var den värsta dagen i mitt liv

Trots att Dimitry och hans familj agerade snabbt var det svårt att lämna Mariupol när strider rasade runtomkring staden. Många hann inte fly innan staden blivit omringad. Livet i Mariupol efter krigets början var hemskt.

– I början försökte vi överleva belägringen på plats, men den tredje eller fjärde dagen besköt ryssarna centrumet där vi bodde. När huset bredvid vårt träffades tog vi skydd i källaren. Vi stannade där nere i en vecka. Till sist träffade en missil vårt hus och när källaren fylldes av rök var vi tvungna att springa ut.

Dimitry berättar att det var artilleribeskjutning överallt runt omkring dem och de fruktade för sina liv.

– Det var den värsta dagen i mitt liv, det var då jag bestämde mig för att lämna oavsett vad, berättar Dimitry.

ACT-alliansens nätverk blev räddningen

Dimitry och hans flickvän Anna lyckades fly ut ur Mariupol och efter en skräckfylld väg genom Ryssland nådde de till slut den ungerska gränsen. Anledningen till att de valde Ungern var att Dimitry sett en video på Youtube från en känd rysk vloggare som pratade om Ungern och att många flyktingar från Ukraina sökte sig dit.

– Egentligen var det lite galet, jag skrev till honom och han skrev tillbaka. Han gav mig kontaktuppgifter till en organisation i Budapest som sa att de skulle ordna boende och tre mål mat om dagen till oss, berättar Dimitry.

När de slutligen kom fram till Ungern blev de varmt mottagna av kyrkan och fick det stöd de så väl behövde.

Organisationen, som heter Hungarian church aid (HIA), är Act Svenska kyrkans samarbetspartner i Ungern. Genom dem har Act Svenska kyrkan sedan krigets början kunnat stötta nära 200 000 människor som fått tillgång till livsmedel, hygienartiklar, mottagningscenter och psykosocialt stöd. En del av arbetet handlar också om att ge människor en möjlighet att starta om och bygga upp sina liv igen.

Nu spelar Dimitry fotboll igen

I dag bor Dimitry i en mindre stad utanför Budapest och tack vare ett stipendium har han kunnat börja studera igen. Fotbollen, som han trodde han skulle tvingas ge upp på grund av kriget och flykten, är fortfarande en viktig del i hans liv. Den hjälper honom att läka och hantera alla svåra upplevelser han bär på.

– Kyrkan hittade en fotbollsklubb som var redo att ta sig an mig trots att jag inte spelat på ett halvår och var i dålig fysisk form. Klubbens ledning och laget var mycket förstående – de tog med mig! I början var språket något som gjorde allt väldigt svårt men nu går det bättre och jag har vågat börja drömma igen, berättar Dimitry.

Tonårskille trixar med en fotboll på en gräsmatta.
I dag spelar Dimitry återigen fotboll. Att spela fotboll hjälper honom att bearbeta det han tvingats uppleva i samband med kriget. Fotbollen ger honom trygghet, hopp och kraft att läka. Foto: Klemen Tamàs/ ACT-alliansen.

Hoppas på ett fritt Ukraina

Dimitry vädjar till omvärlden om att hjälpa ukrainare eftersom många befinner sig i en hemsk situation. Många har ingenstans att återvända till då deras hus jämnats med marken och stora delar av infrastrukturen har förstörts.

– Det finns många flyktingar i Europa. De är goda människor och när skräcken i Ukraina tar slut kommer majoriteten av dem att återvända hem för att bo i sitt land och bygga upp det igen, säger Dimitry.

Han hoppas på att kriget snart tar slut och på ett fritt Ukraina.

– Jag hoppas att kriget med Guds hjälp snart kommer ta slut och att vi kommer att leva i ett fritt land, utan krig och fritt från ockupation. Och med europeiska värderingar. Jag hoppas att vi kommer att återuppbygga vårt land och att allt kommer att bli bra.

Text: Klemen Tamàs/ ACT-alliansen
Översättning och bearbetning: Act Svenska kyrkan

Bakom varje siffra finns en människa

Över 100 miljoner människor är på flykt och 300 miljoner människor är i behov av humanitärt bistånd runt om i världen. Bakom varje siffra finns en människa. En människa som har rätt till trygghet och ett värdigt liv. Genom lokala partner finns Act Svenska kyrkan på plats före, under och efter en katastrof.