Fotograf: Magnus Aronson

Gåvor gör skillnad i flyktingläger i Etiopien

På plats i flyktinglägret Aysaita i Etiopien finns Act Svenska kyrkans partner som kämpar för varje människas rätt till ett värdigt liv. Dina gåvor gör det möjligt! Nedan får du möta några av människorna som fått stöd och möjlighet till en ljusare framtid.

Aysaita, Etiopien 2023. Många har bott i flyktinglägret Aysaita i många år, medan andra kommit i samband med kriget i Tigray (2020 – 2022). Tack vare stöd från bland annat Act Svenska kyrkan har människorna här kunnat skapa sig ett drägligt liv och en trygg tillvaro. Foto: Magnus Aronson/Ikon

I flyktinglägret Aysaita bor tusentals människor i enkla plåtskjul. Utanför flyktinglägret sträcker sig mil efter mil med platt ödsligt ökenlandskap utan växtlighet. Det är inte ovanligt med upp till femtio graders värme i den brännande solen. Många av människorna i flyktinglägret har redan tvingats bo där i 15 år, sedan flykten från milisen i Eritrea, andra kom dit i samband med kriget i Tigray (2020 – 2022).

”Nu har jag betalt av mina skulder”

Fatuma började baka och sälja bröd efter att ha fått ett startkapital och en ugn från Act Svenska kyrkans partner. Att ha en egen inkomst gör skillnad och nu kan hon försörja både sig och sina barn. Foto: Magnus Aronson/Ikon

Högar med stora runda vita bröd ligger i en hög och sprider doft av nybakat. Medan vi står utanför Fatumas plåtskjul kommer en kund förbi och köper med sig en bit bröd. Det var för två år sedan som hon började baka och sälja bröd efter att ha fått ett startkapital och en ugn från Act Svenska kyrkans partner. För 27-åriga Fatuma var livet tufft och när hennes make avled behövde hon ensam försörja sina fem barn. Det var svårt att få matransonerna att räcka till hela familjen. Nu gör hennes småskaliga verksamhet livet ljusare – att ha en egen inkomst gör stor skillnad.

Innan hade jag skulder till andra, men jag har kunnat betala tillbaka pengarna. Jag har förändrat mitt liv och kan ge mat till mina barn nu, säger Fatuma.

Getterna ger framtidsmöjligheter

Med van hand leder 18-åriga Hossein en hjord med bräkande getter. Han är med i ett projekt i flyktinglägret där ungdomar får getter och kunskap om getuppfödning, som finansieras av Act Svenska kyrkan. Att sälja getter och mjölk ger en viktig inkomst. För pengarna han tjänat har Hossein bland annat köpt skor och byxor som han använder i skolan.

Hossein har fått getter och utbildning i getuppfödning, med stöd från Act Svenska kyrkan. Getuppfödningen ger en viktig inkomst. För inkomsten köper Hossein bland annat kläder och skor som han använder i skolan. Foto: Magnus Aronson/Ikon

Favoritämnet är engelska. Hosseins skola ligger utanför flyktinglägret, 7 km bort enkel väg genom brännande ökenlandskap. Skorna skyddar fötterna från att brännas av hettan. Han går alltid eftersom pengarna inte räcker till transport.

Det var som sexåring Hossein kom till lägret efter att hans familj flytt från Eritrea. Själv vill Hossein inte återvända till hemlandet, men om han har möjlighet vill han bo utanför lägret i framtiden.

I framtiden kommer jag fortsätta föda upp getter och tjäna mer pengar, säger han.

Mjölkvarnen ger både mat och inkomster

Hawa bor i Aysaita flyktingläger och kan i dag försörja sig och sin familj genom att baka och sälja injera till invånarna i lägret. Hon har fått utbildning i ekonomi och startkapital och är nu inne på sjätte året som egenföretagare. Varje dag säljer Hawa 80-90 injeras och inkomsten gör att hennes barn kan få mat på bordet. Hawa önskar att hennes barn, fem pojkar och två flickor, ska få möjlighet till en bra utbildning och få jobba på kontor.

Hawa bor i Aysaita flyktingläger och kan i dag försörja sig och sin familj genom att baka och sälja injera till invånarna i lägret. Startkapitalet från Act Svenska kyrkans partner gjorde det möjligt. I lägret finns också en spannmålsmjölkvarn som Act Svenska kyrkan finansierat. Foto: Magnus Aronson/Ikon

I flyktinglägret finns en spannmålsmjölkvarn som Act Svenska kyrkan finansierat. Här mals bland annat teff som utgör basen i den traditionella etiopiska maträtten injera. På plats arbetar Act Svenska kyrkans partner EECMY-DASSC också med bland annat utbildning, stöd till barn med funktionsnedsättningar, försörjningsmöjligheter och psykosocialt stöd. Utöver de rent materiella behoven som mat, vatten, sanitet och tak över huvudet, behöver människor också få tillgång till psykosociala stödinsatser för att gå från att överleva till att leva. Många gånger handlar det om att få tas i anspråk, att vara delaktig och ha en möjlighet att försörja sig och sin familj.

Text: Josefin Norstedt, Act Svenska kyrkan

Bakom varje siffra finns en människa

Över 100 miljoner människor är på flykt och 300 miljoner människor är i behov av humanitärt bistånd runt om i världen. Bakom varje siffra finns en människa. En människa som har rätt till trygghet och ett värdigt liv. Genom lokala partner finns Act Svenska kyrkan på plats före, under och efter en katastrof.