Kvinna i randig tröja.

Kvinnor viktiga aktörer för hållbar fred i Zimbabwe

Den 23 augusti går Zimbabwe till val. Ett land vars historia är kantat av våld och konflikter och där kvinnor och unga inte getts möjligheter att delta i eller påverka demokratiska processer.

– För att bygga tillit och gemenskap i Zimbabwe, och för att uppnå hållbar fred, är det avgörande att bjuda in kvinnor och unga att vara delaktiga i frågor som rör demokrati, politik och samhället i stort.

Det säger Sostina Takure, koordinator för ACT-alliansens nationella forum i Zimabwe. Att möjliggöra för kvinnor och unga att få en röst i samhället och inkluderas i demokratiska processer, är något Sostina och ACT-forat arbetar hårt för.

– Kvinnor utgör 52 procent av Zimbabwes befolkning och deras röster måste inkluderas i samtalet om hur samhället ska formas, säger Sostina.

Kvinna i randig tröja.

Begränsade möjligheter för kvinnor och flickor i Zimbabwe

I Zimbabwe är flickors och kvinnors frihet och möjligheter begränsade och landet präglas av konservativa värderingar som drabbar kvinnor och flickor hårdast. Pojkar och män prioriteras i allt från utbildning till att få ta plats och delta i olika samhällsprocesser. Att öka kvinnors deltagande och inflytande, både i samhället och i familjen, är något som Sostina brinner för.

– Det är ju kvinnorna som är ansvariga för stora delar av vad som händer i hemmet, i samhället och i landet som helhet, säger Sostina.

Avgörande att inkludera kvinnor i demokratiska processer

För Sostina är det viktigt att sätta ord på flickors och kvinnors utsatthet och samtala om normer och rättigheter. Det är ett viktigt arbetsredskap och ett första steg mot förändring.

– När människor får diskutera påverkas attityder. Det stärker flickor och kvinnors möjligheter att påverka sina liv. Det minskar också våld inom familjer.

Skapa förutsättningar för aktivt deltagande

Act Svenska kyrkans partner arbetar med det stundande valet på olika sätt, bland annat med att utbilda i vad demokrati är, och vilka rättigheter du som samhällsmedborgare har. Även om du är kvinna, flicka eller ung.

En viktig del i arbetet är att uppmana, uppmuntra och skapa förutsättningar för ett aktivt deltagande. Och när det gäller det stundande valet kan hindren vara många. För att överhuvudtaget få rösta, måste en person först registrera sig. Det är många gånger förknippat med långa och dyra transportvägar, något många inte har råd med.

Att bygga tillit och gemenskap

Tillsammans med Sostina och våra partner i Zimbabwe arbetar Act Svenska kyrkan för att uppnå hållbar fred, stärka demokratiska och inkluderande processer och bygga tillit och gemenskap i samhällen. En viktig del i det arbetet är att outtröttligt och konsekvent verka för att kvinnors och ungdomars röster ska höras i samhället och att demokratin respekteras.

Fred och demokrati

Ett fredligt samhälle förutsätter att alla människor har möjlighet att delta i demokratiska processer och att ingen diskrimineras. Act Svenska kyrkan arbetar tillsammans med lokala krafter över hela världen för att stärka mänskliga rättigheter, bygga tillit och gemenskap och uppnå hållbar fred.

Läs mer om hur Act Svenska kyrkan arbetar för fred och demokrati runt om i världen.