Första ljuset brinner i adventsljusstake

Tillsammans mot skadliga traditioner

Adventstiden är en tid av hopp, glädje och delande. Traditionerna skapar sammanhang och för oss närmare varandra. Samtidigt innefattar många traditioner snäva könsroller, där ojämlikheten mellan män och kvinnor fortfarande är tydlig. I Julinsamlingen 2023 vill vi sätta fokus på de skadliga traditioner och könsroller som särskilt drabbar flickor runt om i världen.

Act Svenska kyrkans julinsamling börjar på första advent. I kampanjen vill vi uppmärksamma att fler än 30 000 flickor gifts bort varje dag! Så länge det finns sedvänjor och synsätt som förespråkar äganderätt över flickors liv och kroppar, fortsätter könsrelaterat våld och tvångsäktenskap – dag efter dag.

Tillsammans med Act Svenska kyrkans systerkyrkor, partnerorganisationer samt modiga kvinnor och män runtom i världen kan vi förändra denna skeva syn. För att stoppa tvångsäktenskap behövs lagar. Nästa steg är att medvetandegöra människor om lagarna. Som kyrka och biståndsaktör har vi en
extra viktig roll i detta.

I Guatemala har Act Svenska kyrkans partnerorganisation varit pådrivande för en ny lag som förbjuder giftermål innan 18 års ålder. Organisationen fokuserar nu på att informera om lagen. Alex Morales är koordinator för jämställdhetsarbetet och reser runt i byarna. Han når ut till pojkar, män och religiösa ledare med sina workshoppar och kurser som handlar om att omforma skadliga traditioner och könsroller. Kursdeltagaren Christian, 13 år, säger att han tack vare detta fått upp ögonen för orättvisorna i samhället, hur flickor förväntas gifta sig tidigt och sköta hushållssysslor medan han som pojke ska ut och tjäna pengar och inte får vara i köket. Läs gärna mer om Alex, Christian och arbetet i Guatemala via länken nedan.

Act Svenska kyrkan jobbar också på många andra håll i världen för förändrade tankesätt och beteenden. Adventsbudskapet, om att Gud kommer oss till mötes som ett litet oskyddat människobarn, innehåller löftet om en ny människonära ordning, där traditioner och normer bedöms utifrån kriteriet om de befriar eller förslavar människor.

Den vuxna Jesus och hans lärjungar bröt mot normen när de bröt ax på sabbaten för att de var hungriga. Hans fråga är tidlös: ”Vad är tillåtet på sabbaten, att göra gott eller att göra ont, att rädda liv eller förgöra det?” För mig handlar Jesu ord om att traditioner och normer alltid ska bedömas och förhandlas utifrån om vad som är rimligt för människors liv och välfärd.

Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan

Vi lever alla under samma himmel och har samma värde och rättigheter. Kampen för att bryta skadliga traditioner fortsätter till den dag då alla människors liv värderas lika. Jag tackar dig som stödjer Act Svenska kyrkan genom engagemang och gåvor för ditt ovärderliga stöd och önskar dig en underbar adventstid med värme och gemenskap.

VAR MED I KAMPEN MOT SKADLIGA TRADITIONER. SWISHA DIN GÅVA TILL 900 1223. TACK!