Att fira Lucia ”på riktigt”

Luciatiden är här. En tid med många starka traditioner. Och även en tid där det blir extra tydligt vad vi inom vårt samhälle anser vara rätt och fel…

Kommer ni ihåg för några år sedan, då Åhléns reklam med en mörkhyad Luciapojke väckte enorma reaktioner? Högljudda, arga röster skrek att så där ser inte en riktig Lucia ut! För vissa människor väckte olikheten från normen avsky. De upplevde att det här var ett hån mot hur vi ska fira Lucia. Åhléns, och även pojken och hans familj, fick utstå mängder med hatiska och hotfulla kommentarer.

Det vänder sig i magen på mig att så många människor i Sverige tycker sig ha rätten att ge sig på en liten pojke, bara för att han inte stämmer in i deras egen förutfattade bild av hur Lucia ska se ut.

När Act Svenska kyrkan skapade kampanjen ”Bryt en tradition” hade vi det här med oss i tankarna. Tänk att rasismen får härja fritt, gömd bakom en bild av vad som är ”rätt” enligt traditionen. Att en fin tradition innefattar så snäva ramar för pojkar och flickor att själva få bestämma.

Luciafirandet borde få vara en öppen och vacker tillställning, som hedrar denna fantastiska helgonförklarade flicka. Och vad är väl ett bättre sätt att hedra henne, än genom att låta unga människor själva få bestämma över sina egna liv?! För Lucialegenden handlar om just det. Det handlar om en ung människa som motsatte sig samhällets syn på hur en flicka ska underkasta sig. Hon sa nej till att bli bortgift. Hon stod upp för rätten till sin kropp, sin tro och sina egna val.

Varje dag gifts över 30 000 flickor bort

Precis som Lucia gjorde under sin tid, får flickor runtom i världen fortfarande kämpa för sina rättigheter. Tyvärr finns alltför många traditioner som kränker flickors egenmakt. Varje dag gifts över 30 000 flickor under 18 år bort! Ännu fler unga kvinnor tvingas också att gifta sig mot sin vilja. Därför fokuserar vi i årets julinsamling på frågan om skadliga traditioner så som tvångsäktenskap.

Tvångsäktenskap innebär oftast att du inte får studera vidare och att du förväntas vara hemma och utföra oavlönat hushållsarbete. Det gör att du blir helt beroende av din man och inte ges möjlighet att delta i samhällsrelaterade frågor. Många bortgifta flickor får inte rösta, inte ha egen inkomst och inte skilja sig eller motsätta sig sin man. Traditionen med bortgifte innefattar att samhället anser att en man ska ta hand om sin fru, men ofta med ett likställande att mannen ska ”uppfostra” och bestämma över henne – och även har rätt att utöva våld mot henne när hon inte gör som han vill.

Kyrkan kan skapa förändring!

Traditioner är svåra att förändra. Men det går. Som kyrka och biståndsaktör har Act Svenska kyrkan unika möjligheter att förändra skadliga traditioner. Många människor vänder sig till kyrkan i frågor om rätt och fel, särskilt sådant som rör familjeliv. I vissa länder har de religiösa samfunden till och med ansvar för att stifta egna lagar och döma inom familjerättsliga fall, så som giftasålder, arvsrätt, skiljsmässorätt och flera andra frågor som reglerar människors rättigheter. Därför är kyrkans roll helt avgörande. Kyrkan har makt och ansvar att skydda en flickas rätt att själv få bestämma över sin framtid.

Genom Act Svenska kyrkan har jag med egna ögon fått se hur viktig roll vi som kyrka har runtom i världen. I Indien har jag mött tonårsflickor i våldsutsatta slumområden, som med stöd av varandra kämpar för att inte bli bortgifta. I Guatemala har jag mött unga män som deltar på kurs för att lära sig stå emot den rådande machokulturen och kunna bryta våldsspiralen som drabbar såväl pojkar som flickor. Allt detta arbete sker genom våra systerkyrkor och samarbetsorganisationer. Kyrkor och människor på plats har samhällets förtroende och kan göra skillnad i sina egna sammanhang.

Tillsammans, som kyrka och som medmänniska, kan vi vara med och bryta skadliga traditioner. Så låt Lucias ljus stråla, starkare än någonsin. Ge en gåva till minne av denna fantastiska unga flicka. För alla människors rätt till ett värdigt liv!

SWISHA DIN GÅVA TILL 900 1223. TACK!

/Susanna Olivin, Act Svenska kyrkan