• Act Svenska kyrkan
  • Konstutställningar, julklappslotterier och syföreningsauktioner till förmån för årets julinsamling!
Collage med 15 bilder från insamlingsaktiviteter runt om i landet.
Fotograf: Bilder från sociala medier

Runt om i landets församlingar pågår just nu ett stort engagemang för att samla in pengar till Act Svenska kyrkans årliga julinsamling som har ett insamlingsmål på 50 miljoner kronor.

Julinsamlingen pågår mellan första advent och trettondedag jul och fokus för kampanjen är att bryta skadliga traditioner som tvångsäktenskap, könsstympning och andra övergrepp som dagligen slår sönder liv.

Engagemanget och kreativiteten är stor och det är som alltid inspirerande att se alla goda krafter som engagerar sig i kampanjen.

I Luleå domkyrkoförsamling har man packat och sålt julpåsar med information och godsaker och i Grava församling har konfirmander och unga ledare gått en runda och samlat in pengar för varje varv. I Kalmars pastorat har man stått på stan och mött människor som fått swisha för en lussekatt och samtidigt fått en kopp kaffe. I Gamla Uppsala församling kan man stödja kampanjen genom att köpa ett konstverk från utställningen ”Tulpanglädje”.

Genom hashtaggarna #ActSvenskaKyrkan, #BrytEnTradition och #Julinsamlingen kan du via sociala medier följa engagemanget i landet.

Nedan följer ett axplock av alla de insamlingsaktiviteter som ägt rum i landets församlingar. Låt dig inspireras av kranstillverkningar, försäljningar, julspel, promenader och mycket annat där målet är att samla in så mycket pengar som möjligt till Act Svenska kyrkans julinsamling.