Tre flickor, utomhus, blå himmel med mål

Varför behövs jämställd familjerätt?

”En fuktig junimorgon 2006 surrade en moské i Colombo, Sri Lanka, av aktivitet i samband med min nikah (äktenskap) ceremoni. Männen satt samlade kring vigselhandlingarna med den lokala imamen som förklarade makens och makans plikter.

Jag kan bara anta detta – för jag var inte där. Ceremonin och männen krävde inte min närvaro.

I stället var jag hemma och försökte dämpa min ångest genom att damma en hylla. En moster tjatade på mig för att jag fortfarande bar min ”hemmaklädsel.” Mitt 22-åriga sinne var fyllt av frågor. Varför var jag inte fysiskt närvarande vid min egen nikah? Varför undertecknade jag inte också äktenskapsdokumenten? Varför innebar att vara kvinna att jag var utesluten från denna viktiga dag i mitt liv?

Några minuter senare fick jag ett samtal: ”Du är gift!” Mitt hjärta hoppade över ett slag och sjönk till marken.” (Hyshyama Hamin, The Diplomat, juli 2023)

Inledningstexten till detta blogginlägg är skriven av min vän Hyshyama Hamin, kampanjledare för den globala kampanjen för jämställd familjerätt, och kommer från en artikel som publicerades i tidskriften The Diplomat där hon för första gången offentligt delar med sig om dagen då hon gifte sig.

Tyvärr är Hyshyama Hamins berättelse inte unik.

Varje dag utsätts tusentals flickor och kvinnor för skadliga traditioner och diskriminering. En av fem flickor i världen är gifta och ca 30 000 flickor gifts bort varje dag. Detta är något som sker inom alla religioner och samhällsklasser.

Barnäktenskap leder ofta till att barnet mister kontrollen över den egna tillvaron. Flickor som ingår äktenskap tvingas ofta att avbryta sin skolgång. Många blir utsatta för sexuellt våld. Det är inte ovanligt att de blir gravida och föder barn medan de själva ännu är barn. Graviditets- och förlossningsrelaterade komplikationer utgör den främsta dödsorsaken bland unga flickor i åldrarna 15 till 19 år världen över.

Diskriminerande lagstiftning

Act Svenska kyrkan är med i den globala kampanjen för jämställd familjerätt, som flertalet religiösa samfund gått samman kring. Tillsammans kämpar vi målmedvetet för att skapa positiv förändring. Genom vårt påverkansarbete och samarbete med olika aktörer strävar vi efter att ändra attityder och normer som är skadliga för flickor och kvinnor. En viktig del av detta arbete är att reformera diskriminerande familjerätt.

Familjerätten har stor inverkan på kvinnors och flickors rättigheter. Dessa regler och lagar påverkar faktorer som ålder vid äktenskap, valet att frivilligt ingå äktenskap, möjligheten att ansöka om skilsmässa samt rätten att anmäla våld i nära relationer. Som medgrundare och medlem i den globala kampanjen för jämställd familjerätt arbetar Act Svenska kyrkan för att uppmärksamma diskriminerande familjerätt på global nivå samt betona behovet av förändringar i lagstiftning och praxis för att säkerställa rättigheter och skydd för kvinnor och barn. Tillsammans och genom kampanjen, kan Act Svenska kyrkan bedriva påverkansarbete gentemot regeringar, såsom Sri Lanka, genom att stötta nationella och lokala initiativ som arbetar för att få bort diskriminerande lagar och traditioner.

Lucia och flickors rätt till egenmakt

Bild på två flickor som satts ihop till en. En flickan står lucia och den andra är en barnbrud.
Act Svenska kyrkans Julinsamling 2023 har rubriken ”Bryt en tradition” och lyfter fram kampen mot tvångsäktenskap. Legenden om Lucia är en berättelse om en flickas kamp för sitt liv, sin tro och sin värdighet. Än idag kämpar många flickor mot normer och traditioner som fråntar dem deras rättigheter. Foto: True North

Reformering av diskriminerande familjerätt utgör en central del av jämställdhetsarbetet och många paralleller kan dras till legenden om Lucia. Lucialegenden berättar om en flicka som motsatte sig att bli bortgift. Om Lucia hade levt i en tid där familjerätten, traditionerna och normerna kring äktenskap och familj hade varit jämställda, hade hon inte blivit bortlovad i äktenskap vid en så ung ålder. Kanske hade hon heller inte behövt utstå våld, hot och kränkningar. Kanske hade hon inte dödats.

Legenden om Lucia är en berättelse om en flickas kamp för sitt liv, sin tro och sin värdighet. Hon symboliserar även ljus i mörkret och för med sig hopp och förnyelse. Genom att lyfta fram Lucia som förebild i kampen mot tvångsäktenskap påminns vi om att vi kan bryta gamla mönster och skapa förändring. Precis som Lucia belyser vintermörkret, vill Act Svenska kyrkan sprida medvetenhet och kämpa för att belysa de utmaningar som flickor och kvinnor står inför. Tillsammans står vi upp för varje flickas rätt till egenmakt!

/Karin Hugsén, Policyrådgivare för jämställdhet och genusrättvisa, Act Svenska kyrkan