Fem skäl att vara stolt

Dina gåvor möjliggör Act Svenska kyrkans arbete med över 300 projekt i ett 40-tal länder. Här kan du läsa du fem exempel från Act Svenska kyrkans fem fokusområden och vad vi tillsammans åstadkommer.

1. Katastrofinsatser – Skyddsboenden i Ukraina ger återhämtning

Krig slår hårdast mot gamla, kvinnor och barn. Kriget i Ukraina är inget undantag. Miljontals människor har tvingats lämna sina hem på flykt undan kriget, och än fler har påverkats av dess konsekvenser. Act Svenska kyrkan arbetar tillsammans med lokala partner över hela Ukraina för att nå de mest sårbara grupperna och stödjer insatser så som mat, mediciner, hygienkit och skyddsboenden. Även återuppbyggnad av sönderbombade skolor och bostadshus, samt renovering av skyddsrum för att göra dem mer barnvänliga är insatser vi stödjer.

2. Försörjning och klimaträttvisa – Självhjälpsgrupper förändrar livet i Etiopien

I Etiopien lever cirka 16 miljoner människor med matbrist. Klimatförändringar med torka, översvämningar och stormar utarmar jorden allt mer. Här bidrar Act Svenska kyrkan och våra partner till att utbilda jordbrukare i växelbruk samt terrassodling och ger dem möjlighet att odla med tåligare grödor. Ett framgångsrikt projekt ger kvinnor chansen att ingå i självhjälpsgrupper vars syfte är att göra kvinnorna självförsörjande. Samtidigt pågår också katastrofinsatser som hjälper människor som har flytt från de många väpnade konflikterna i området.

3. Jämställdhet och hälsa – Utbildning motverkar könsroller i Guatemala

Varje människa har rätt att bestämma över sitt eget liv och sin egen kropp. Ändå utsätts miljontals kvinnor, flickor och hbtqi-personer för våld och diskriminering på grund av könstillhörighet. Sexuellt våld, tvångsgifte och könsstympning är exempel på övergrepp som drabbar strukturellt utsatta
grupper och många nekas exempelvis utbildning och hälsovård. Du är med och stödjer hälsovård, självhjälpsgrupper, skolklubbar, påverkansinsatser och många olika utbildningar för allas rätt till ett värdigt liv.

4. Fred och demokrati – Fredsarbete vänder utvecklingen i Sydsudan

För människor i Sydsudan är våld och stridigheter mellan olika etniska grupper vardag. Loparimoi Peter Mourice är en sann förändringskraft i både sitt och andras liv. Efter en tuff uppväxt i flyktingläger och många svåra förluster leder han i dag projekt för fred och jämställdhet. Tillsammans med Loparimoi verkar Act Svenska kyrkan för ett fredligt och rättvist Sydsudan. Sammandrabbningar i området har minskat efter utbildningar om fredsarbete, workshoppar mellan grupper om försoningsprocesser och påverkansarbete för att väcka medvetenhet om genusrättvisa och jämställdhet.

5. Tro och lärande – Kamp för jämställd familjerätt

Varje dag utsätts tusentals flickor och kvinnor för skadliga traditioner och diskriminering. En av fem flickor i världen är gifta och cirka 30 000 flickor gifts bort – varje dag. Detta är något som sker inom alla religioner och samhällsklasser. Act Svenska kyrkan är med i en global kampanj för jämställd familjerätt, som flertalet religiösa samfund gått samman kring. Familjerätten avgör bland annat laglig ålder för giftermål samt mäns och kvinnors rätt att ärva och äga saker och kunna ansöka om skilsmässa. Inom många länder och kyrkor har kvinnor inte samma juridiska rättigheter som män. Tillsammans inom kampanjen för jämställd familjerätt samarbetar Act Svenska kyrkan med andra kyrkor för att reformera diskriminerande familjerätt. Genom att lära av varandra kämpar vi som kyrkor målmedvetet för att skapa positiv förändring.

Många skäl att fortsätta kämpa

Med tanke på utvecklingen i världen just nu – krig och dödliga konflikter, allt farligare konsekvenser av klimatförändringarna, livsmedelskris, auktoritära strömningar och fler människor på flykt än någonsin – så behöver vi gemensamt fortsätta kämpa.

Ge en gåva för världen

Tillsammans kämpar vi för att människor ska kunna leva värdiga liv, inte enbart överleva. Genom din gåva är du delaktig i både livräddande insatser vid katastrofer och i att skapa förutsättningar för en mer rättvis framtid – för alla. Din gåva räddar liv!