Grupp människor springer mot kameran. De bär tröjor med Act Svenska kyrkans logga på.
Fotograf: Josefin Casteryd/Ikon

Har man sett det jag har gjort är det svårt att sitta still

Håkan Jonsson sprang sitt första maratonlopp som 50-åring. Sedan dess har han sprungit på alla världens kontinenter och på de mest udda platser man kan tänka sig. Som kinesiska muren, Mount Everest Base Camp och nu senast ett halvmaraton i ett fryshus. Allt för att samla in pengar till Act Svenska kyrkans arbete.

Vi möts för ett samtal via Teams, och trots den barriär som finns mellan oss i form av en skärm med dålig skärpa och ett smått knastrande ljud, så går Håkans engagemang och iver inte att ta miste på. Han ler stort och utbrister:

”Nu är jag ju ingen ungdom precis men jag har fortfarande drömmar och ambitioner att kunna vara med och göra skillnad även i fortsättningen. Jag brukar säga att jag springer för livet. Inte mitt eget liv, utan för att i varje fall några barn ska få möjlighet till ett bättre liv.”

”Det är en kristen verklighet – att se nöd och lidande och att försöka jobba för att underlätta för människor och skapa förändring”, fortsätter han. ”Kyrkan är en stark verksamhet, inte bara lokalt utan i hela världen. Vi måste stå upp för det vi tycker är fel och som kan förändras. Det är vår skyldighet.”

Man står längst fram i en kyrka. Han håller upp en flagga med texten För alla människors rätt till ett värdigt liv.

Vi samtalar om att Håkan både träffat Moder Theresa och skakat hand med Desmond Tutu men glider sedan snabbt in på det han brinner mest för, projektet mentormammorna. Projektet har sitt ursprung inom organisationen Philani som startades 1979 i Sydafrika av bland andra den svenska läkaren Ingrid le Roux. Act Svenska kyrkan är en av Philanis samarbetspartner och mentormammaprojektet finns numera också i Eswatini, Etiopien och Egypten.

”Det berörde mig väldigt starkt när jag fick göra ett besök och träffa Ingrid le Roux och se arbetet med mentormammorna på plats i Sydafrika. Att få se den otroliga skillnaden på de barn som blev inkluderade i mentormammornas verksamhet öppnade upp mina ögon.”

Håkan menar att detta intryck var så starkt för honom att det kom att förändra hans liv. På plats i Sydafrika fick han också möjlighet att träffa ett av de barn som lyftes fram under julkampanjen ”Låt fler få fylla fem”.

”Det var något med hennes ögon som grep tag i mig”, berättar Håkan. ”Hon har fått symbolisera alla de barn som växer upp under osäkra förhållanden och den livsviktiga förändring som mentormammorna är med och skapar.”

Kvinna lyfter upp ett litet barn mot himmelen.
Eswatini april 2019. Act Svenska kyrkan stödjer mentormammaprojektet och även varit med och startat det. På bilden: Lumalungelo Shongwe, som är mentormamma. Foto: Josefin Casteryd/Ikon

När det är motigt för Håkan att ta sig ut och han springer i piskande regn och motvind så är det flickan han träffade i Sydafrika och alla de andra barnen som behöver stöd, som blir hans målbild för att ta ett steg till.

”Jag tycker egentligen inte det är jätteroligt att springa men efter att jag varit i kåkstäderna kände jag att jag verkligen ville göra något. Jag brukar säga det när jag är ute och föreläser, har man sett det jag har gjort så är det väldigt svårt att sitta still.”

Håkan förklarar att han väljer just de extraordinära platserna att springa på för att det ger honom större möjlighet att samla in pengar. Han uppmuntrar andra att hitta sitt sätt att väcka uppmärksamhet för att rikta ett ljus mot den förändring vi behöver se i världen.

”Jag har dålig fantasi och att springa har funkat för mig. Genom att springa knasiga lopp kan jag väcka uppmärksamhet, inte för egen del men för att samla in pengar till Act Svenska kyrkans arbete.”

Och nog har Håkans engagemang fått genomslag. I Världens barn, en insamlingskampanj från Radiohjälpen som Act Svenska kyrkan deltar i varje år, nådde hans insamling 200 000 kronor och hamnade på femte plats, strax efter Drottning Silvias.

High five
Act Svenska kyrkan är en av organisationerna som finns med i Världens Barn. Här har Håkan sprungit maraton genom Halland tillsammans med Act Svenska kyrkans chef Erik Lysén. Foto: Magnus Aronson /Ikon

”Känslan av att få vara med och påverka, att få vara med i ett sammanhang och få göra skillnad, det är en god känsla och befrämjar en god nattsömn”, säger Håkan och ler stort.

Han fortsätter: ”Det som också driver mig är att jag sett att det sannolikt inte behövs massor med pengar för att kunna göra skillnad. Alla små gåvor kombinerade med varandra sammanflyter i en livräddande, brusande flod. Tänk vad fantastisk att få vara en liten del i den brusande floden!”

Håkan åker även runt i Sverige och föreläser för att också på det viset se till att sprida kunskap om Act Svenska kyrkans arbete och samla in pengar, något han gärna vill göra ännu mer framöver.

”Jag vill väldigt gärna fortsätta med föreläsningar där jag berättar om mina upplevelser, lopp och möten med spännande människor. Alla föreläsningar är gratis och allt arvode går oavkortat till Act Svenska kyrkan.”

Text: Maya Skagegård

Vi lever alla under samma himmel

Vi har samma rättigheter. Men beroende på var vi föds ser verkligheten olika ut. Det kan vi aldrig acceptera. Var med i kampen för varje människas rätt till ett värdigt liv.