Kvinna och litet barn håller om varann och tittar in i bild.
Fotograf: Eva Pérez-Järnil/Ikon

Ärkebiskopen besöker arbete för jämställdhet och demokrati

I Guatemala rapporteras över 50 000 fall av våld mot kvinnor och flickor varje år och mörkertalet är stort. Staten är frånvarande i många delar av landet och människor lever i stor utsatthet. Då finns kyrkan på plats genom sociala insatser. Ärkebiskop Martin Modéus har besökt Act Svenska kyrkans verksamhet i Guatemala.

Varje år rapporteras över 50 000 fall av våld mot kvinnor och flickor i Guatemala. Över hälften av landets flickor slutar skolan före högstadiet och flertalet känner inte till sina rättigheter. Flickor och kvinnor utför oavlönat hushållsarbete och är både socialt och ekonomiskt beroende av mannen i hemmet.

Act Svenska kyrkan arbetar tillsammans med paraplyorganisationen Jotay för kvinnors rättigheter i Guatemala. Våra insatser inkluderar projekt för jämställdhet, försörjning, humanitära insatser och fred och demokrati. I extra utsatta delar av samhället, ofta på landsbygden, stöttar Act svenska kyrkan, lokala organisationer som hjälper våldsutsatta kvinnor. De får stöd i att driva sina fall juridiskt och att bearbeta upplevelser genom exempelvis samtalsstöd, drama och vävning.

Hon delade sin dikt

Dikten ”Du modiga kvinna” av Rosa Maria Raxon Tubac från Guatemala. Foto: Josefin Casteryd/Ikon

En av de kvinnor som vet vad ett liv i våld och utsatthet innebär är Rosa Maria. När Ärkebiskopen träffade henne delade hon en dikt som hon skrivit och berättade en del av sin historia. Som väldigt ung gifte hon sig med en man som var mer än 20 år äldre än hon själv, något som ofta sker i ett samhälle där flickor behöver en man för försörjning och skydd. Men livet blev inte som hon hoppats.

– För ett år sedan ville jag inte leva längre, ingen brydde sig om mig och jag tänkte att det inte spelade någon roll om jag existerade. En vän tog med mig hit till teatern och det förändrade mitt liv, berättar hon.

Dramaverksamheten och den kunskap hon fick via teatergruppen blev vändningen i hennes liv. Stödet i gruppen gav henne kraft att med stort mod ta ställning för sig själv och sin son. Idag tar hon även ställning för andra kvinnor.

Genom att spela upp teaterpjäser kan de kvinnor som själva varit utsatta för våld läka och samtidigt sprida viktig information om problemet och om lösningar.

Rosa Maria Raxon Tubac spelar huvudperson i teaterföreställningen, som handlar om att stoppa våld mot kvinnor i samhället. Foto: Eva Pérez-Järnil/Ikon

Kraftsamling för demokrati

Genom samarbetet med Jotay når Act Svenska kyrkan över 25 partnerorganisationer med olika profiler, till exempel människorättsförsvarare, religiösa aktörer, kvinnoorganisationer och intressegrupper inom trossamfund, men också sekulära nätverk och organisationer.

Sverige och svenska insatser har spelat en stor roll för demokratin och rättsstatens principer i Guatemala, inte minst genom sitt stöd till civilsamhället, faktorer som också är avgörande för en hållbar utveckling av jämställdhet mellan kvinnor och män. Många menar på att det är på grund av det svenska biståndet, som civilsamhället är så starkt och organiserat, och kan vara en motkraft mot de korrupta och anti-demokratiska strömningarna i Guatemala. Om det och om kraften och viljan till förändring hos människor i Guatemala, vittnar Ärkebiskopen efter sin resa.

-Under den vecka jag reste i Guatemala, såg jag hur urfolken kraftsamlar för demokrati. Jag såg hur Act Svenska kyrkans arbete konkret bidrar till att människor kan få ett värdigt liv, säger Ärkebiskop Martin.

Tro, bön och handling

Eva Ekelund, ställföreträdande internationell chef på Act Svenska kyrkan, som reste tillsammans med Ärkebiskopen, berättar också om annat viktigt arbete som behövs för att kvinnor och barn ska få tryggare liv.

-Vi besökte ett projekt med småskaligt jordbruk. Undernäring är ett stort problem, framför allt bland urfolken. I vissa områden är sjuttio procent av barn under fem år undernärda. De personer vi pratade med hade tidigare migrerat till städer, för att jobba i turistnäringen eller detaljhandel. Nu får de hjälp att börja odla sin mark igen, och kan sälja sina produkter på närliggande marknader. De säljer bland annat kål, broccoli och har växthus där de driver upp tomater och andra grönsaker. Växthuset bevattnas genom ett system, som drivs av en pump som värms upp av solceller.

Resan avslutades med en ekumenisk bön, ett möte med tre katolska biskopar för att be tillsammans för en bättre framtid för Guatemala och för att dela den världsvida kyrkans uppdrag i ord och handling. Alla som deltog var överens om att kyrkans mission i världen är att genom bön, tro och handling, alltid stå på de utsattas sida.

-Jag känner mig stolt över det vi som kyrka gör. Tack till alla er som är med och stödjer arbetet, det ger resultat”, säger ärkebiskop Martin Modéus.

Vi lever alla under samma himmel

Vi har samma rättigheter. Men beroende på var vi föds ser verkligheten olika ut. Det kan vi aldrig acceptera. Var med i kampen för varje människas rätt till ett värdigt liv.