Fotograf: DSPR, Gaza

Kamp för eldupphör, mödravård och mat

Den humanitära situationen i Gaza är svår att greppa för både hjärta och hjärna. Attacken mot internflyktinglägret i Tal as-Sultan den 27 maj, där omkring 40 människor varav flera barn och kvinnor dödades i en explosion, är ett av många plågsamma exempel på detta. Act Svenska kyrkan stöttar dem som agerar snabbt, med mod och medmänsklighet, mitt i kriget.

Kriget och läget i Gaza är fortsatt katastrofalt. Just nu finns 23 av våra lokala kollegor på plats i norra Gaza men fler kommer att behövas för att kunna möta de behov som finns, samt säkerställa att personal får vila. De har själva flytt flertalet gånger med sina familjer och bor också i läger. Våra kollegor i Gaza beskriver hur Israels krigföring, genom luftangrepp och beskjutningar, fortsätter att tvinga en utmattad civilbefolkning på flykt gång på gång. Inte minst i Rafah som under de senaste veckorna plågats av militära operationer, även på platser som förklarats ”säkra”. Om och om igen blir det uppenbart att det inte finns några säkra platser i Gaza.

Vi har ställt om vårt stöd

I början av maj intensifierade israeliska styrkor operationer i Rafah i södra Gaza. En fullskalig invasion av Rafah, dit över 1,4 miljoner palestinier har tagit sin tillflykt, har länge varit ett hot från den israeliska regeringen. I dag räknar FN med att runt 1 miljon människor tvingats fly från Rafah.

Act Svenska kyrkans lokala partner Department for Service to Palestinian Refugees (DSPR) har behövt avbryta allt sitt humanitära arbete i staden Rafah, där de bland annat driver en klinik. Kliniken har varit en av få som fungerat, trots de intensifierade striderna, och har tagit emot i genomsnitt 500 patienter om dagen. På grund av de striderna har kliniken även behövt avsluta sina psykosociala aktiviteter och distribution av förnödenheter. De flesta av våra kollegor i Gaza har själva behövt fly staden Rafah med sina familjer.

En person med Act-alliansväst hukar sig över plastpåsar innehållande mat.
Matutdelning. Foto: DSPR, Gaza

Trots läget, och i och med de enorma behov som finns i Gaza, har Act Svenska kyrkan snabbt kunna ställa om det humanitära stödet. Bland annat har DSPR lyckats sätta upp en mobil klinik som erbjuder sjukvård till palestinier i de mellersta delarna av Gaza. De har även lyckats rusta upp och öppna en klinik i norra Gaza för att kunna erbjuda primärvård, mödravård och tandvård. Kliniken är ett resultat av stöd från Act Svenska kyrkan i samarbete med UNICEF och andra biståndsorganisationer.

Behovet av antibiotika är stort men det råder stor brist på läkemedlet samt annan basal medicinsk utrustning. Redan från första dagen av öppnandet av kliniken har trycket varit stort, med flera hundra patienter om dagen.

Efterfrågan på tält är just nu stor i Gaza. Tält är dyra att köpa samt svåra att få över gränserna och de flesta har inte råd att köpa ett tält. Att få in fler tält ses därför som en prioritet för att säkerställa att människor har någonstans att bo. Detta är extra viktigt nu när värmen och solen kommer och människor behöver skydda sig. Tillsammans med vår lokala partner fortsätter vi att stötta människor i Gaza ekonomiskt och med andra förnödenheter.

Hygienartiklar, ex, blöjor och tvättmedel.
Hygienartiklar. Foto: DSPR, Gaza

Riktiga hjältar

Det råder akut brist på mat i Gaza. Barn och gravida kvinnor är de som snabbast drabbas av undernäring. Barn i Gaza upplever just nu en mardröm, för stor för många av oss i Sverige att ens orka föreställa oss. Ett stort antal barn har dessutom förlorat en eller båda sina föräldrar.

Med stöd av Act Svenska kyrkan gör modiga och osjälviska människor, mitt i kriget, allt de kan för att se till att barnen får mat, vatten och skydd. Din gåva ökar deras möjlighet att fortsätta.

Redan innan det nu pågående kriget arbetade Act Svenska kyrkan tillsammans med människor i Gaza, som organiserat sig i så kallade medborgarråd. I tre samhällen i Gaza fanns grupper som planerade och genomförde insatser för en positiv samhällsutveckling. Kriget har drabbat dem alla mycket hårt – flera har dödats och alla har tvingats fly. De medlemmar som fortfarande kan fortsätter att arbeta mitt i katastrofen för att möta de allra mest akuta behoven.

Din gåva behövs idag!

Många av de som valt att organisera sig för sina lokala bostadsområden är kvinnor. När kriget bröt ut var deras prioritet att leta efter mat och vatten, förvara förnödenheter och identifiera vilka personer i närområdet som hade mest akut behov av dem. Trots att hungern och desperationen nu finns hos alla i Gaza, arbetar människor för att se till att det inte bara är de som hittar mat som får den. I stället delas den ut efter störst behov.

Vi finns för barnen och kämpar för eldupphör

Just nu fokuserar våra partner i de områden där det är möjligt på aktiviteter för barn, utdelning av leksaker och så kallade Fun days – dagar då barn bjuds in till lekar, ansiktsmålning och aktiviteter som hjälper barnen att mitt i katastrofen få vara barn en stund igen.

Act Svenska kyrkan fortsätter stödet till de lokala hjältarna. Vi driver aktivt påverkansarbete för eldupphör och humanitärt tillträde. Vi ber för en fredlig lösning på konflikten mellan Israel och Palestina och hoppas på en snar utveckling där våra aktiviteter kan återgå till sin tidigare fulla kapacitet.

Ge en gåva till katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder människors liv varje dag. Act Svenska kyrkans katastrofinsatser pågår på flera platser i världen. Din gåva används där den behövs mest.