• Act Svenska kyrkan
  • Utbildning som livlina: Mohammed Dokas väg från flykt till framtidshopp 
Till innehåll på sidan
Leende pojke i rullstol och blå tröja med Act Svenska kyrkans logotyp
Act Svenska kyrkan

Utbildning som livlina: Mohammed Dokas väg från flykt till framtidshopp 

Allt började när Mohammed Dokas hemby i Sudan bombades. Mohammed och hans familj sökte först skydd i buskagen kring byn, men för att rädda sina liv tog de beslutet att fly till Sydsudan. Resan blev särskilt svår för Mohammed, som lever med en förlamning i sina ben. Till en början kunde han sitta på familjens åsna, men under resan dog åsnan och familjen fick turas om att bära Mohammed på ryggen.  

Nu bor Mohammed med sin familj i ett flyktingläger i östra Sydsudan, där Act Svenska kyrkan bedriver flera olika insatser. Tillsammans med lokala partner på plats sker ett intensivt arbete för att möta behoven hos flyktingar från olika delar av Sydsudan och Sudan.  

Sydsudan – ett land i kris 

Efter att Sydsudan blev självständigt från Sudan 2011 har landet genomgått perioder av både inbördeskrig och ekonomisk kollaps. Det har ännu inte genomförts något politiskt val och de två största partierna har båda varit inblandade i inbördeskriget. Grannlandet Sudan, som Mohammed och hans familj flytt ifrån, är också drabbat av återkommande inbördeskrig.  

Utöver det väpnade våldet är regionen dessutom mycket sårbar för klimatförändringar. Extrema översvämningar har drabbat Sydsudan fyra år i rad, vilket kraftigt påverkat tillgången till mat. I mitten av 2024 beräknades 2,3 miljoner människor vara på flykt inom landet och över 70 procent av befolkningen vara i behov av humanitärt stöd. Dessa siffror fortsätter att stiga som en följd av översvämningar, svag ekonomi och politisk instabilitet. En förstörd infrastruktur försvårar transport av mat och andra varor till svältdrabbade områden. Otryggheten isolerar och leder till att miljontals barn inte kan gå i skolan. 

Skolgång för alla 

När Mohammed kom till lägret, fick han kontakt med Act Svenska kyrkans partner Lutherska världsförbundet (LWF) som ansvarar för utbildning i flera av de flyktingläger som etablerats i Sydsudan. Barn och ungdomar på flykt ska inte behöva gå miste om sin skolgång. Skolan ger kunskaper, sociala nätverk och relationer med människor från olika bakgrunder. Detta är viktiga byggstenar i ett fungerande samhälle.  

Större delen av befolkningen i Sydsudan har tvingats utstå våld och undernäring i sina liv. Som en följd av det har ett stort antal barn fötts med, eller under sitt liv drabbats av, olika former av funktionsnedsättningar. Ett viktigt fokus i Act Svenska kyrkans och LWF:s arbete är anpassad utbildning för barn och ungdomar som lever med funktionsnedsättningar, då de ofta diskrimineras och inte fått chans att gå i skolan tidigare. 

”Vårt mål är att göra familjerna här i lägret medvetna om hur viktig utbildning är för alla barn”, berättar Ibrahim, som är lärare på Mohammed Dokas skola.  

”Flera familjer som har barn med funktionsnedsättning gömmer sina barn hemma och behandlar dem som djur, för de tror inte att barnen kan lära sig något. Mitt budskap till dem är att de ska skicka sina barn till skolan!”, säger Ibrahim med eftertryck. 

Stor banderoll hänger utanför byggnad. Texten lyder "Disability is not inability. Support children with disabilities to achieve their dreams.
I flyktinglägren Adjuong Thok och Pamir i norra Sydsudan bor omkring 100 000 människor. Människor på flykt ska inte behöva gå miste om sin skolgång, och Act Svenska kyrkans partner Lutherska Världsförbundet (LWF) ansvarar för utbildning i båda lägren. Ett viktigt fokus i Act Svenska kyrkans och LWF:s arbete är anpassad utbildning för barn och ungdomar som lever med funktionsnedsättningar, då dessa människor ofta diskriminerats och inte fått chans att gå i skolan tidigare. Foto: Alexander Öbom/Ikon

Helhetssyn på hälsa

Skolan förser barnen med skolmaterial så som ryggsäckar, böcker och pennor så att de kan göra sina läxor och fortsätta sitt lärande hemma. I skolan får de också möjlighet att ta hand om sin hälsa.  

”Många av barnen har inte skor, och deras fötter och händer är smutsiga när de kommer till skolan. Här får de tvål för att kunna tvätta sig,” berättar Ibrahim.  

Hälsan förbättras också med olika former av hjälpmedel för de barn och ungdomar som har fysiska funktionsnedsättningar. Mohammed Doka har fått en rullstol som gör att han, trots sin funktionsnedsättning, kan ta sig till skolan på egen hand och röra sig utomhus med sina vänner. Det har givit honom ett nytt självförtroende att inte längre vara lika beroende av att någon ska bära honom.  

Självförtroende och hälsa hos barnen byggs också genom att skolan tydligt visar att varje elev har samma människovärde och rättigheter, oavsett funktionsförmåga. Lärarna som arbetar på skolan har fått specialutbildning i hur de kan anpassa verksamheten för barn med många olika former av hinder så som nedsatt syn, hörsel, tal eller rörelseförmåga, eller utmaningar kopplade till utvecklingsmässiga och mentala svårigheter. Med rätt form av stöd kan alla barn ta del av utbildning.  

När Mohammed Doka pratar om skolan, lyser han upp i ett leende. Han drömmer om att bli läkare, tjäna pengar och kunna bilda en egen familj. Han uttrycker både stolthet och tacksamhet i sin avslutande mening: 

”Utbildning är en god vän som gör att jag kan få ett jobb och förbättra mitt och min familjs liv.” 

Text: Susanna Olivin, Act Svenska kyrkan