Flyktingar i Sydsudan får stöd att resa sig starkare

I en vardag som präglas av både våldsamma konflikter och förödande naturkatastrofer, har Act Svenska kyrkan länge arbetat för att människor ska ha en hållbar försörjning och kunna resa sig starka. Arbetet har blivit ännu viktigare under pandemin.

“Samtidigt som pandemin bröt ut under förra året drabbades över en miljon människor av förödande översvämningar till följd av klimatförändringarna. Ungefär hälften av dem förlorade sina hem och sin försörjning då hus, boskap och grödor försvann i de farliga vattenmassorna. Act Svenska kyrkan stöttar lokala partners att möta behovet av både akut humanitär hjälp, samtidigt som det krävs insatser för att bygga en hållbar och fredlig framtid i Sydsudan.” -Sofia Olsson, handläggare för Sydsudan, Act Svenska kyrkan
Foto: Magnus Aronson/Ikon

Vi bygger motståndskraft tillsammans

Även om det officiella antalet insjuknade i Sydsudan inte är så högt, har invånarna drabbats hårt av restriktioner, nedstängningar och uteblivna inkomster. När isoleringen och den ekonomiska utsattheten ökar påverkas människors psykiska välmående och Act Svenska kyrkans partner har också sett en ökning av våld i hemmen och särskilt hur unga kvinnor utnyttjas och utsätts för övergrepp.

I respons till den pågående coronapandemin har Act Svenska kyrkans partner informerat och utbildat om hur smittspridningen kan bromsas, men de har också satsat på det psykosociala arbetet. Att hjälpa människor att själva resa sig starka och bygga motståndskraftiga samhällen är centralt i allt det katastrofarbete som Act Svenska kyrkan stöttar i Sydsudan.

Din gåva stödjer människor som drabbats av både våld och fattigdom och naturkatastrof, i deras kamp att resa sig starkare!