Agera nu för klimaträttvisa

Klimatfrågan är en global rättvisefråga. De människor som bidrar minst till klimatförändringarna är de som drabbas mest. Det kan vi aldrig acceptera. Tillsammans med människor över hela världen vill Act Svenska kyrkan uppmana världens beslutsfattare att ta nödvändiga steg för att begränsa den globala uppvärmningen. En ny riktning behövs nu!

Erik Lysén deltog i Pilgrim´s Walk for Future sommaren 2021

Efter mer än ett år av pandemi, då vi har fått ransonera våra sociala kontakter till ett minimum, drömmer vi om en ny tid av frihet. Frihet att få träffa andra människor, resa till släktingar och vänner eller gå i kyrkan och fira gudstjänst med nattvard. Men kanske drömmer vi också om en annan ordning, att de orättvisor som coronapandemin har belyst ska hamna i förgrunden när världens alla länder ska återhämta sig och få fart på den ekonomiska utvecklingen.

Men människor behöver inte bara social trygghet utan också en värld som är beboelig och hållbar vad gäller klimatet och våra grundläggande ekosystem som haven, odlingsmarken och den biologiska mångfalden. Den globala uppvärmningen av klimatet slår allra hårdast mot de delar av världen där människor redan kämpar för sin överlevnad, och som i väldigt liten omfattning har bidragit till de globala utsläppen. Småjordbrukare i exempelvis Etiopien, varav många är kvinnor, känner redan nu av de svåra konsekvenserna.

Därför är klimatfrågan en rättvisefråga. Vi i den rika världen måste helt ställa om våra ekonomier så att våra utsläpp blir oerhört mycket mindre än i dag, samtidigt som vi behöver stödja utvecklingsländerna att både klimatanpassa sina samhällen och utveckla hållbara energisystem. Tillsammans med kyrkor över hela världen kommer vi att skapa opinion inför det globala klimattoppmötet i Glasgow i november, för att världens politiska ledare ska våga fatta de beslut som krävs för att morgondagens barn och barnbarn ska få leva i en hållbar värld. Eller som Svenska kyrkans biskopar uttrycker det i sitt biskopsbrev om klimatet:

Nu behövsmod, tillit och kraft för att stå emot uppgivenhet och våga de förändringar som är nödvändiga. I kristen tro finns grund för hopp och handlingskraft. Också i kriser. Människan är skapadav Gud och har ett unikt uppdrag att skydda och vårda jorden. Det är inte för sent.

Biskopsbrev om klimatet

Act Svenska kyrkan och den globala ACT-alliansen höjer rösten för ambitiösa klimatåtagande som tar klimatnödläget på allvar. I en gemensam namninsamling lyfter vi fem krav till världens ledare som ska lämnas över på plats i Glasgow.

Erik Lysén, chef Act Svenska kyrkan