Praktikanter 2017

Denna blogg drivs av Lunds stifts praktikanter i Tanzania. Nedan följer en kort presentation av bloggarna:

Katarina Lundberg – Kattis

Utbildad rytmikpedagog i Malmö
Arbetat senaste tre åren i Kristianstad pastorat

Vad ska jag göra:
Jag ska göra fyra månaders praktik i Nordöstra stiftet i Tanzania, på Irente barnhem och två skolor. Jag och de andra två praktikanterna ska göra ett samarbetsprojekt med universitetsstudenter.

Ser fram emot:
Att lära mig nya sånger och danser, få leva i och arbeta i kyrkan utomlands och knyta nya kontakter. Få leva i ett nytt land uppe i bergen och upptäcka det afrikanska livet.

Nyfiken på:
Hur barn och vuxna växer upp i Tanzania, vad de drömmer om, längtar efter och hur de uttrycker sig i musik. Vilken kyrkans roll är deras liv och vad jag kan lära mig från dem.

Elin Isaksson

Elin Isaksson är sedan juni 2017 utexaminerad musiklärare, sång- och körpedagog från musikhögskolan i Malmö. Jag är ursprungligen från småländska höglandet men har sedan 2012 bott i Malmö och studerat samt arbetat med musik med både barn och vuxna.

Vad ska jag göra:
Från september och fyra månader framåt kommer jag ingå i Svenska kyrkans praktikantprogram i det nordöstra stiftet i Tanzania. Väl där kommer jag huvudsakligen arbeta på Irente School for the Blind (en skola för blinda barn och unga) i Lushoto i Nordöstra Tanzania, inte alltför långt från varken Kilimanjaro eller Indiska Oceanen.

Ser fram emot:
Det jag ser fram emot mest är att lära känna den enorma kulturskatt som finns i Tanzania. Deras närhet till sång och dans och mycket gästvänliga mentalitet. Jag vill givetvis dela med mig av det jag har med mig från Sverige, och min gedigna musikutbildning, och använda det som ett verktyg för att kunna möta och förstå mina medmänniskor i Lushoto.

Nyfiken på:
Jag är nyfiken på Swahili och min egen utveckling och förmåga att lära språket. Att kunna tala det inhemska språket anser jag vara elementärt för att komma människor nära och jag ser mycket fram emot att få möjligheter att utveckla detta tillsammans med folket i Lushoto. Och det allra bästa är, att när språket någon gång skulle vackla, finns musiken där som räddare.

Catharina Holmgren Hall – Catta

Jag är i dag helt nyutexaminerad från Jönköpings Universitet där jag läst en examen i Internationellt Arbete. Efter mina avslutade studier kände jag att det var dags för ett nytt äventyr och hittade då i mitt sökande denna fantastiska chans att få åka till Tanzania som en praktikant från Svenska Kyrkan.

Vad ska jag göra:
Som det ser ut i skrivande stund kommer jag jobba 4 månader på en skola för barn med olika funktionsvariationer i det nordöstra stiftet i Tanzania. Denna skola drivs av en av Lunds stifts partnerkyrkor.

Ser fram emot:
Jag ser verkligen fram emot att träffa nya människor och att få ta del av en för mig helt ny kultur. Samtidigt glädjs jag även över att få denna otroliga möjlighet att ytterligare kunna fördjupa min tro och mina kunskaper i internationellt samarbete i en helt ny miljö tillsammans med goa människor.