Praktikanter 2019

Denna blogg drivs av Lunds stift praktikanter i Tanzania. Nedan följer en kort presentation av bloggarna:

Emma Svensson

Vem är jag?
Jag är 20 år gammal och mina hemmatrakter är Höganäs. I vanliga fall så jobbar jag som vikarie inom skola och barnomsorg. Mina fridtidsaktiviteter är väldigt kyrkligt centrerade då jag är med i Ledarkåren i Höganäs församling. Jag kommer från en stor familj med många syskon och såklart ett dussin syskonbarn.

Vad ska jag göra?
Jag ska vara på Rainbow school varvat med barnhemmet. Rainbow school är en skola för personer med olika funktionsvariationer, bland annat autism och blindhet.

Ser framemot?
Jag ser fram emot att få träffa många nya människor och att få lära mig ett nytt språk. Vem vet, jag kanske vill utbilda mig vidare när jag kommer hem inom något av de områdena jag ska arbeta med?

Nyfiken på?
Jag är nog mest nyfiken på hur man utför utbildningen för barn med hög/låg grad av autism. Anpassar man utbildningen individuellt för barnen eller gör man likadant för alla? Finn alla böckerna för de blinda barnen på blindskrift eller inte? Hur uppfostrar man barnen på barnhemmet?

Albin Tveitan

Vem är jag?
Jag är en 26-årig student från Göteborg, snart klar med masterutbildning i Geomatik på Lunds universitet. Jag har en del tidigare erfarenhet av östafrika via både resande, universitetet samt internship på en NGO. Mina intressen är natur, vildmark, vandring och språk.

Vad ska jag göra?
Jag ska hjälpa till med ekoturismverksamheten på Irente Fram Lodge där de har en del lokal matproduktion (mejeriprodukter och egna odlingar). Jag hoppas också involvera mig i guidade turer på vandrings- och cykelstigar i lokalmiljön. Det är min förhoppning att jag också ska kunna hjälpa till med att producera någon form av kartor över lokala vandringsleder.

Ser framemot?
Jag ser fram emot att lärar känna många nya människor, lära mig om matproduktion och lära känna den lokala geografin. Jag ser också fram emot att förbättra mina kunskaper i swahili, ett språk jag är intresserad av sedan tidigare

Nyfiken på?
Jag är nyfiken på hur turistverksamheten fungerar och på vilket sätt de arbetar med lokala miljöfrågor.