Ständigt denne lille Frans!

Mogna kvinnor och män som kan sin Ture Sventon, känner väl till uttrycket ”Ständigt denne Vessla!” Jag är inte främmande för att en och annan kyrkans väktare både i 1200-talets kyrkotid och i vår samtid, har nära tillhands att säga något åt det hållet om Franciskus av Assisi. För han dyker upp både här och där. Och han står liksom inte kvar där man ställer honom.

För lite mer än en månad sedan dök Frans upp som den helige gycklaren i Markuskyrkan i Skarpnäck. Och det gjorde han rätt i. Tacka prästen och skådespelaren Ewa Munther för det. Så lämpligt att kyrkans arkitekt Sigurd Lewerentz försåg sin världsberömda skapelse med en teaterscen. Här är en bild från repetionerna. Nu får man hoppas att föreställningen kommer tillbaka till hösten eller våren 2013.

För två år sedan ledde ett projekt i Tysslinge församling Strängnäs stift fram till tre föreställningar av en musikal om Franciskus.

I Stallarholmens församling, också det en församling Strängnäs stift, har man lånat Franciskus namn till församlingstidningen.

Franciskusdagen 4 oktober uppmärksammas av många församlingar i Svenska Kyrkan. Eller borde göra. Särskilt i församlingar som i  Söderköping, Enköping, Trelleborg, Linköping, Stockholm och några till där ”gråbröderna” en gång hade sina kloster.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,