Två fötter, den ena i en sko, den andra bar.
Fotograf: Pixabay
Anna Yngvesson

Snälla, låt mig slippa anstränga mig

Japp. Precis så känner jag när jag vill läsa något, men tappar all lust för att jag möts av en enda lång textmassa.

Inne i hjärnan börjar min rödpenna jobba. Jag gillar när andra förbättrar mina texter, men vet att inte alla andra känner lika. Det finns många ömma tår att vara varsam om. Samtidigt som det finns många trötta läsare att ömma för.

Rädda texten och läsaren i två snabba drag

Det finns två snabba drag som kan rädda många texter. De kan också ge deras läsare en angenäm stund. De är inte särskilt krävande att göra. Se på de här två bilderna av en text, där texten på den första bilden är avskräckande, medan texten på den andra bilden känns riktigt inbjudande.

Dela upp texten i många stycken

Den första åtgärden består av att dela upp texten i många stycken. Tänk dig en tankegång i ett stycke, därefter nytt stycke.

Ibland kan det kännas som att korta stycken blir snuttiga och fjuttiga, men öppna då en text i mobilen, så ser du att ett stycke kan fylla hela skärmen om det vill sig illa. Och vi vet ju att många läser i mobilen.

Befolka rubrikerna

Den andra åtgärden består av att sätta en bra huvudrubrik och några lika bra mellanrubriker. Rubriker tar ofta lite tid, men det är det värt. Huvudrubriken på en sida ska ju övertyga läsaren om att texten är värd att läsa.

Jag tycker att en bra rubrik helst ska innehålla ett subjekt och ett aktivt verb. Ett subjekt som talar om vem som gör något. Och ett aktivt verb som berättar vad någon eller något gör. Det innebär att vi undviker rubriker som ”Beslut togs av kyrkorådet att …” och i stället skriver ”Kyrkorådet beslutade att …”.

Nu blir det tid för en stund i fåtöljen

När en text är tilltalande kan jag snabbt skanna av rubrik och mellanrubriker och se om den vänder sig till mig. Sedan slår jag mig ner i fåtöljen och avnjuter läsningen.