Vad är synd?

Mina reflektioner kommer idag att handla om synd.
Vad är synd? Många människor skulle säga att synd är att bryta mot de bud Gud gav Mose på toppen på Sinaiberget. Ja dessa bud som mänskligheten fick den dagen var en fantastisk kärleksgåva till oss. Dessa var tänkta att vara det rättesnöre för oss så att vi ska kunna leva i fred och frihet. För att friska upp minnet kommer här buden. Läs och fundera om de är bud eller en karta hur vi, om vi följer dem, skulle kunna leva ett underbart liv.

1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.
3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
4. Visa aktning för din far och din mor.
5. Du skall inte dräpa.
6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
7. Du skall inte stjäla.
8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Underbara riktlinjer för ett liv i harmoni. Jesus hänvisade ofta till budorden. Han sammanfattade dem i det dubbla kärleksbudet och den gyllene regeln. Den återges i Lukasevangeliet 10:27: ”Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv”.

Ja orden är helt makalösa och om vi som mänskligheten valt att följa dem så hade världen varit ett paradis. Men vi människor väljer oftast en annan väg än kärleken till Gud. Och som jag ser det är det då och där som synden kommer in. När vår brist på kärlek till Gud och våra medmänniskor saknas, ja bristen på sann kärlek är den synd vi begår. Naturligtvis har synd med handlingar och gärningar att göra men synden på riktigt är hur vi förhåller oss till Jesus Kristus. Synd är alltså inte att bryta mot en massa bud. Nej synd är att förkasta det erbjudande vi får från Gud då han i kärlek erbjuder oss att tro. Att vända Gud ryggen och strunta i hans erbjudande är synd. För om vi förkastar Jesus Kristus förkastar vi även hans död på korset då Jesus dog för att sona våra synder. Om vi inte vill tro på detta sitter vi fortfarande fast i synden. Men om vi tror att Jesus Kristus är uppstånden och att han är Gud, ja en Gud som i kärlek förlåter oss våra synder, så bevisar vi att vi tror att Jesus är inkarnationen av Guds kärlek. Jesus blir då en kärleksgåva från Gud till oss.

Vi behöver alltså inte lyda en massa lagar och påbud utan det räcker med att tacka ja till erbjudandet att tro att Jesus kan förlåta vår synd. Sedan får vi försöka att hålla buden och vara goda människor och lita på Guds nåd. Vi får tro att han är med oss alla dagar till tidens slut.

Jag tror att vi måste sluta att se alla våra misstag och i stället koncentrera oss på kärleken till Gud och kärleken till och mellan oss människor och låta kärleken vara en magnet som drar oss samman till en gemenskap, ja en familj. En gemenskap där Gud och kärleken från honom ska vara den kraft som får oss att älska varandra som bröder och systrar. Tron på Gud ska inte vara en börda som tynger. Nej tro och frälsning är och ska vara en befrielse och vägen till frihet. Gå ut och tala om det glada budskapet att Gud är kärlek.

Amen



En kommentar

Christer Brodén säger
7 juli 2021 – 04:52

Att vara i konflikt med Gud. Jakob slogs med Gud. Blev välsignad och fick namnet Israel. Hamartia är alltså bra (Rom 5:20). Rasputin besvarade Paulus fråga "Skall vi stanna kvar i synden för att nåden skall bli större?" (Rom 6:1) med ett "Ja!". Det var tvärt emot vad Paulus själv säger (Rom 6:2).

Men Gud är det samvete vi slåss med. Besegrar det oss, har vi segrat i nederlaget. Gud dräper den gamla människan och en ny uppstår. Pånyttfödd. Paulus tog sig själv som exempel.

Om vi i stället dödar samvetet, har vi dödat livet i oss. Paulus hamartia är mixen av okunnighet, omständigheter och personliga brister, som orsakar felhandlingar och samvetseld hos en ädel människa, som styrs av gott uppsåt. Samma hamartia finns i Aristoteles verk "Om diktkonsten" där han redogör för dramat att bli utslängd från en paradisisk tillvaro (350 f.Kr.).

Uppsåtliga felhandlingar drivna av ond vilja förutsätter samvetslösa människor. De kan aldrig komma i strid med Gud. De andligen döda kan inte synda. Däremot kan de tro, att de för pengar kan bli rentvättade från saddukéernas hamartia. Den blodiga teologin var det enda, som fick Jesus att börja slåss. I templet dessutom.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *