Inför första söndagen i advent

Det är något speciellt med första advent, alla ljusen brinner så fint, det är något högtidligt i luften, kören sjunger Otto Olssons Advent och allt är som det brukar vara, tryggt och skönt.

Första advent Foto Alex&Martin IKON

I dag är det redan december och till söndagen så får vi tända vårt första ljus i adventsstaken. Gå i kyrkan och sjunga Bered en väg för Herran och Hosianna.

Eller som jag skall göra, leda en gudstjänst i Stenkyrka kyrka.

Jag gillar verkligen adventstiden. En tid där vi väntar på någon som skall komma. Inte vem som helst, utan någon som skall fylla våra hjärtan med kärlek och frid.

Advent betyder som ni säkert vet Ankomst.

I dag har vi haft adventssamlingar i Skärhamns kyrka, för alla barnen i Skärhamns skola. De möttes av fem förvirrade änglar som inte riktigt hade koll på advent eller vem som skulle komma.

Tillsammans med barnen byggde vi upp en krubba med halm och får, presenter och Stjärnan och till slut det lilla Jesusbarnet.

Barnen är med och ropar och letar, vi sjöng de traditionella adventsångerna tillsammans så det ekade i kyrkorummet.

De mista klev upp i koret och sjöng, Det lilla ljus jag har och intet öga var torrt. Det är så mysigt och både vi som personalgrupp och lärarna och barnen njuter av den korta stunden där i kyrka.

Många av barnen känner vi igen från våra grupper. De är ofta uppe i kyrkan och både har andakt och leker. Vi vill att alla skall känna att kyrkan är deras,  och att i det rummet ryms hela livet. Det märks att de är vana att vara i kyrkorummet.

Nästa tisdag 5 december har vi avslutning för alla barngrupperna med gudstjänst för Små och stora kl.18.00. Alla får vara med i luciatåget och vi sjunger luciasånger tillsammans och de som vi brukar sjunga på gudstjänsterna för Små och stora.

Vi avslutar med att alla gör en stor ring eller två mindre och så sjunger vi psalm 730 med rörelser. Må din väg, gå dig till mötes. Sedan är det fika med korv och bröd. Nu på tisdag kommer vi att lyxa till fikat lite eftersom det är avslutning.

Jag tänker det är rätt gott med att känna förväntan och att vänta på någon som kommer. Att vi försöker stilla oss i den längtan efter ljus och kärlek. Det blir jul i alla fall och vi behöver inte stressa så.

Kom till kyrkan nu på söndag, vi firar första söndagen i advent i alla våra kyrkor.

”Adventsljusen tänder vi ett efter ett, en brinnande bön för sanning och rätt.
Det första ska lysa i mig djup härinne, bevara mitt hjärta och värma mitt sinne.
Det andra ska lysa för alla jag känner, att alla får plats och kan leva som vänner.
Det tredje ska lysa för alla som lider, som kämpar och drömmer om lyckliga tider.
Det fjärde ska lysa för marken och skogen, för luft och för hav och vår framtid på jorden.
Adventsljusen tänder vi ett efter ett, en brinnande bön för sanning och rätt.”

Margareta Melin

Jaana Pollari Lindström