Är inte min kärlek lika mycket värd?

”Menar du på allvar att min kärlek inte är lika mycket värd?”
Det finns väldigt många områden där jag som präst kan tala, predika och skriva om kristen tro med stor trovärdighet. Utifrån min vigning, utbildning och mina personliga erfarenheter.

Men ibland måste jag, liksom i söndagens text från Johannesevangeliet, ställa mig frågan: Vart ifrån kommer jag? Jag uppvuxen i en kontext där synen på samkönade relationer har varit, och ofta fortfarande är, negativ.

Kan något gott komma ur den bakgrund jag har?

Som färsk präst fick jag den högst relevanta frågan: ”Men Andreas, menar du på allvar att min kärlek inte är lika mycket värd?”. Frågan ställdes av en person som jag betraktar som ett kristet föredöme. En person som med mer tålamod och tolerans än jag förtjänar ställde det hela på sin spets för mig med sina vänliga med laddade ord.

Ord som länge levt och ekat inom mig. Levande ord som fått mig att pröva mig själv, min tro och min syn på vad det är att vara kristen. Ord som förändrat mig och kallat mig till omvändelse.

Idag har jag glädjen att få se hur människor, som förr inte var välkomna, inte bara ges plats, utan rättmätigt tar plats. Tar plats och visar prov på sann kristen kärlek, vilket gör kyrkans gemenskap och mitt eget kristna liv är rikare. En kärlek jag personligen har fått se hos fantastiska brudpar, kloka kollegor och engagerade ideella i min egen församling.

Det är många människor som under de senaste årtiondena fått göra en liknande resa och förändrat sin syn på vad kärlek är och kan vara. Både i vår kyrka och i vårt samhälle. En omvändelse som ytterst handlar om att det levande ordet, Guds ord, är en förändrande kraft som utmanar. Utmanar till att ständig pröva vår egen kontext, tro och övertygelse i ljuset av evangeliet.

Vart i ditt liv utmanas du av evangeliet? Vart i ditt liv har du mött kärlek och nåd som förändrar? För min del blev det i detta möte med en människa som visade mig mer tålamod och kristlig kärlek än jag själv förmådde. En Guds kärlek, som grundar sig i nåden att bli accepterad som man är. En kärlek som kan reformera och förändra världen.

En bön:
Gud, sluta aldrig kalla oss, mana oss och pröva oss.
Lär oss att leva helt och fullt ut som människor.
Forma oss efter din vilja.
Amen.

Mary Österström säger
23 februari 2019 – 09:44

Mycket tänkvärt! Jag störs emellertid av att författaren sammanblandar orden ”vart” och ”var”. Det blir ett förvirrande slut och det var väl ändå inte avsikten.

Maj Andersson säger
23 februari 2019 – 10:20

"Vart" utpekar en riktning, ex: Vart skall du gå? I ovanstående text skall samtliga "Vart" bytas ut mot "Var", vilket betyder, var jag exempelvis befinner/befann mig. Det heter: Var ifrån kommer jag? Var i ditt liv utmanas du av evangeliet? Tyvärr är det ju så att grammatikaliska fel stör övrig god text och budskap.

Solli säger
20 maj 2019 – 04:41

Kärlek och sexuell läggning är inte detsamma!

Bosse Vallén säger
14 februari 2022 – 11:15

När det i texten står "vart" istället för "var" är det väl något som ofta förekommer i norrländska dialekter och för mig bara låter trevligt. 😜